המסך המפוצל

עבודה עברית

מה הן עשר הפקות המקור המעניינות ביותר הצפויות לנו בשנה הקרובה?

מאת: רז מרקוביץ'

פורסם: 24-09-2009
33 תגובות

עונת הסתיו שהחלה לאחרונה בארה\"ב מביאה עמה כתבות, סיקורים והרבה תשומת לב אל מה שקורה מעבר לים. קל להתרכז באיכות שהאמריקאים מייצרים ולצחוק על הרמה של הפקות המקור בארץ, אם הן קיימות בכלל, אבל חשוב לזכור שכבר הוכח בעבר שאפשר גם אחרת. \"תמרות עשן\" בשנה החולפת למשל, הוכיחה שאפשר לייצר סדרות מקור ברמה גבוהה והיא בטח לא היחידה. לכן, אין זמן מתאים יותר מאשר פתיחתה של שנה עברית חדשה, שנת תש\"ע, בשביל לסקור את עשר הפקות המקור המעניינות ביותר שצפויות לנו בשנה הקרובה.

1. \"בלו נטלי\" - סדרת דרמה של yes, שתחזיר למסך את צביקה הדר לתפקיד דרמטי ראשון אחרי קרוב ל-14 שנה. הדרמה מציגה את סיפורה של משפחת פשע אשדודית, המנהלת עסק יאכטות שהוא הסוואה לעסק האמיתי שלהם - סחר בנשים. הסדרה מתארת את ההתמודדות של משפחת הפשע עם ניהול חייהם הכפולים. מצד אחד אנשים רגילים עם בעיות כמו של כולנו, מצד שני פורעי חוק ומפירי זכויות.

yes מכוונת גבוה לתחום האיכות בשנה הקרובה, והסדרה הזו יכולה להמשיך לבסס את תג האיכות אותו החלה החברה עם \"סרוגים\", \"רביעיית רן\" ו\"מסכים\". סדרה בסדר גודל כזה של השקעה בפיתוח ותסריט, הופכת אותה ללא פחות מאירוע טלוויזיוני גדול וזה עוד לפני שהושלם כל תהליך הליהוק. חוץ מזה, דרמת פשע זה ה-דבר המעניין כיום ובינינו, כולם יודעים ש\"הבורר\" זו סתם פרודיה.

2. \"אבודים באפריקה\" - דרמה קומית שתשודר ביס, בת שמונה פרקים (ארבע בכל עונה) שתעקוב אחר קורותיו של צוות ישראלי שנסע לצלם קטלוג אופנה במדינת צ\'אד. במהלך הצילומים ההפקה משתבשת והצוות נאלץ להתמודד עם בעיות רעב, מחלות, מלחמת אזרחים והנורא מכל - האגו העצום של הדוגמניות והדוגמנים. את הסדרה יצרו אילן שפלר ואיתי רייכר (\"ארץ נהדרת\" ,\"מסודרים\") ויביים יובל שפרמן (\"תעשה לי ילד\"). שחקנים: עידן חביב, רותם סלע, אורי פפר, מעיין בלום ולוקה שקד.

יש לנו מחסור חמור בקומדיות איכותיות במדינה. עשו פה אולי חמש סדרות קומיות אמיתיות וכל ניסיון הוא מבורך. בעיקר אם הוא מושקע.

3. \"מגדלים באוויר\" - באיחור של למעלה משנה נזכה לראות סוף סוף את הדרמה המדוברת שביים ניר ברגמן. הסדרה מלווה שלוש אחיות שחוזרות לגור בבית הוריהן, ותתאר את מערכות היחסים בין האחיות עצמן ובינן לבין הוריהן - הנאלצים להתמודד עם חזרתן של השלוש הביתה.

שחקנים: טלי שרון, נועה ברקאי, אדוה בולה, עירית גדרון, אלון אולארצ\'יק, יובל שילון, אלון פדות, דני גבע, אלדד פריבס, צחי כהן, בועז קונפורטי, דן תורן וארז שפריר. יוצרות: מירב נחום ומירב צוריאל, שגם תפיק. במאי: ניר ברגמן.

על פי הבאזז, מדובר בסוג הסדרות שמגיעות פעם בכמה שנים. סוג של \"מרחק נגיעה\" או \"אהבה זה כואב\". סדרה ברמת השקעה כמו שסדרת דרמה צריכה להיות, לא עוד הפקה מהירה ב-4.70 ש\"ח כמו \"חדר חקירות\" או \"לאהוב את אנה\". ערוץ 10 שמר אותה זמן רב על המדף ותודה לרגולציה שחייבה אותה לשדר עוד מהז\'אנר כחלק מההסכם להמשיך את הזיכיון.

4. \"חטופים\" - סדרת דרמה שיצר גידי רייף המגוללת את סיפורם של קבוצת חיילים חטופים אשר נשבו ע\"י הסורים במהלך שירותם הצבאי וחוזרים ארצה לאחר 17 שנים. הסדרה עוקבת אחר התמודדותם ותהליך ההתאקלמות. שחקנים: אסי כהן, ישי גולן, אסי לוי, אקי אבני, יורם טולדנו, סנדי בר, מיטל דוהן, עדי עזרוני ויעל אבקסיס.

דרמות הן לא הצד החזק של קשת, זכיינית שמצטיינת בעיקר בריאליטי ובידור. הדרמות המסקרנות שלהם בשנים האחרונות - \"משמורת\", \"בשורות טובות\" ו\"האקס המיתולוגי\" - התגלו כפלופ. גם בסדרות הקומיות, מלבד \"מסודרים\" (ורק עכשיו גם \"רמזור\") הם לא טובים במיוחד. בעונה הקודמת, למשל, \"רמזור\" ו\"עבודה ערבית\", שתי סדרות שנופחו בקשת כהצלחה אדירה, הגיעו רק לכ-18.5% רייטינג.

אז למה בכל זאת? כי כשעולה פרויקט בסדר גודל כזה בקשת הוא זוכה לטיפול כמו זה שזוכה לו תוכנית בידור גדולה. אם תינתן אותה רמת תשומת לב והשקעה כמו ב\"מסודרים\" אז הסיכוי לפלופ יקטן. יהיה גם מסקרן לראות את אסי כהן, שהוא כיום אחד השחקנים המוכשרים ביותר בתעשייה, בתפקיד דרמטי כשלצידו קאסט מאוד מעניין. אגב סנדי, ברוכה השבה למסכינו, אני עדיין חולה עליך.



5.\"עניין של זמן\" - גרסה מחודשת, שאמורה להיות גם סוג של איחוד, לסדרה המיתולוגית ששודרה בשנות ה-90 ועסקה בהתבגרותם של תלמידי תיכון תל אביבים. סדרה שהביאה לעולם כוכבים כמו אביב גפן, דנה ברגר ואיילת זורר. את הגרסה החדשה תכתוב רונית וויס ברקוביץ (\"מרחק נגיעה\", \"כוונות טובות\") ו-13 הפרקים יופקו ע\"י טדי.

אז נוסטלגיה זה טוב ויש פה שלושה גורמים מעניינים: רשת היא לא קשת שתהרוס דברים, רונית וייס היא תסריטאית מוכשרת שתמיד נזכור לה את \"מרחק נגיעה\" (אבל גם לא נשכח את \"כוונות טובות\"), וטדי, שיותר מתמחים בבידור (עם כל הכבוד ל\"שמש\" זה לא ממש זאנ\'ר עליון). האם השילוב של שלושת הגופים יצליח? כרגע המכשול העיקרי הוא הסכמתם של כוכבי הסדרה המיתולוגית להשתתף בהפקה החדשה. רובם עדיין בשוק ומנהלים קריירה מצליחה למדי.

6. \"סדום ועמורה\" - סדרה קומית בכיכובם של אייל קיציס וטל פרידמן .במהלך התוכנית עוקבות המצלמות אחר צמד קומיקאים אשר נשלחו למעצר בית, במהלכו שלל דמויות מגיעות לביקור, ביניהן שכנים, חברים ובני משפחה. צוות הפיתוח של התוכנית כולל את תמר מרום וגיורא חמיצר.

טוב, לא צריך לומר הרבה מעבר ל\"קיציס ופרידמן! קיציס ופרידמן!\". מדובר הרי בזוג מצחיקנים מוכשר בטירוף, מהטובים בארצנו. שום דבר ששמם משתרבב אליו לא יכול לצאת רע. לצערנו היינו אמורים לראות את הסדרה על המסך כבר מזמן, אך ההפקה נדחתה מספר פעמים אחרי שכבר צולמו פיילוטים. נקוה שבין הסרט והעונה החדשה של \"ארץ נהדרת\", והדוקו של קיציס \"עדות\", יהיה זמן לדחוס את הסדרה הזאת כדי שנוכל לחייך קצת בשנה הקרובה.

7. \"תיבת נוח\" - סדרת דרמה אשר במרכזה עומד מנחה קבוצה בשם נוח, פסיכולוג מורשה, שאיבד את רישיון הטיפול שלו ומאז הוא מנחה קבוצות. בצד הסיפורים הטראגיים שממלאים את חייהם של המטופלים, ניצבת דמותו של נוח כאדם בודד, שחי על יאכטה במרינה של יפו.

שחקנים: מארק איווניר בתפקיד הראשי, מלאני פרס, עופר שכטר, יעל אבקסיס, אורנה פיטוסי, לירון לבו, רומי אבולעפיה, מירה עוואד, אורי גבריאל, אילנית בן יעקוב, שמוליק קלדרון (שהוא גם יוצר הסדרה) ותומר בן דוד. בימוי: רני בלייר. תסריטאית ראשית: מאיה הפנר.

יוצרים מבטיחים וקאסט מבטיח. חבל רק שרשת עושה לנו את המוות ושומרת את זה כבר יותר משנה על המדף. צריך לקוות שהם ילמדו את הלקח ממה שהם עשו ל\"שירות חדרים\" המקסימה.


 רני בלייר על הסט עם יעל אבקסיס

8. \"להתחיל מאפס\" - הבדרן מיקי גבע מפתח סדרת דרמה קומית לערוץ 10, על חייו של אמן, שתבוסס חלקית על דמותו של גבע ועתידים להשתלב בה קטעי סטנד-אפ. צוות הכותבים של הסדרה יכלול (מלבד גבע עצמו) גם את דניאל נקסטרנד (שכתב ל\"לא לפני הילדים\"), עורך \"רייטינג\" מורן שריר, ואבי בלקין. הסדרה פותחה ע\"י יואב גרוס וחנוך דאום וישחקו בה גם רמי הויברגר, נטע גרטי ואורלי זילברשץ בנאי.

מיקי גבע הוא קומיקאי מוכשר ואולי הוא זה שיצליח לפצח את הנוסחה של סדרה מוקומנטרית במקום בו נאור ציון ושי אביבי נכשלו. בנוסף, בראיונות בכלי התקשורת השונים ניכר שיש למיקי גבע רגישות, שאם תעבור לתסריט, תוכל לייצר דרמה מקסימה, מתוקה ומרגשת שרבים יוכלו להתחבר אליה.

9.\"עצ\'פור\" - דרמה לערוץ 3, המתרחשת בירושלים, ועוסקת בשלושה חברים בשנות ה-30 לחייהם שהחליטו להתנתק מהחברה המודרנית ולחיות בתוך אוטובוסים, עד שהם נאלצים לצאת מהאדישות שלהם ולעשות מעשה שיקבע את עתידם. שחקנים: שלום מיכאלשווילי, עוז זהבי, אביב אלוש, דן שפירא, אפרת דור, דנה פרידר, אמנון וולף, מיכל גבריאלוב ואלינור קלוגר.

הסדרה בת 50 הפרקים מבוססת על סיפור אמיתי, נכתבה ע\"י חנן סביון וגיא עמיר ובבימויו של רני סער.
הרגשות חלוקים. מצד אחד הסדרה נשמעת מעניינת ויש לה קאסט מצוין. מצד שני חבל שזו סדרה יומית, ולמרות שטלנובלה היא לא הכיוון אליו הם מכוונים (רמת השקעה יותר בסגנון \"אולי הפעם\"), 50 פרקים עלולים להפוך אותה לכזו. ימים יגידו.

10. \"המשרד\" - חברת הלוויין רכשה מה-BBC את הזכויות ותפיק גרסה ישראלית לסדרה הקומית המצליחה. מקום ההתרחשות יהיה במשרדים האפורים של \"סופר-אופיס\", חברה לציוד משרדי הממוקמת באזור התעשייה בפתח תקווה. כמו מנהל המשרד הבריטי, דיוויד ברנט, או האמריקאי, מייקל סקוט, גם מנהל המשרד הישראלי, אבי משולם, הוא אדם שוחר טוב ובלתי נסבל, אך הוא יביא למסך גם כמה מן המאפיינים הישראלים: תרבות ה\"סמוך\", הקומבינה, הפרוטקציה והעדר הפוליטקלי קורקט. את הסדרה בת 15 הפרקים (לעונה הראשונה) תפיק חברת \"יולי אוגוסט הפקות\".

אני מניח שזה עלול להוביל לסקילתי, אבל אני לא אוהב במיוחד את הסדרה המקורית. הומור מעצבן לטעמי. גם את החומרים של עוזי וייל לא אהבתי, אבל אני סומך על האנשים ב-yes ועל יולי אוגוסט, ואולי באמת יש פה פוטנציאל. אם הייתם שואלים אותי, הייתי מהמר ביחס של 80/20 לכישלון. עם זאת, זו ההפקה שאני הכי מקווה לגלות שטעיתי לגביה.


מי יהיה מייקל סקוט הישראלי?

עוד דברים שצפויים להגיע למסך במהלך השנה: \"טקסי דרייבר\" - דרמה של רשת ו-yes על נהגי מוניות בתל אביב שלא נשמעת מלהיבה במיוחד. \"בקרוב אצלכם\" - סיטקום של ישראל קטורזה לערוץ 10. ו\"נשות הטייסים\" - סדרת דרמה שצפויה להפוך לטלנובלה.

פורסם במקור בבלוג \"חיים בסדרה\"