המסך המפוצל

סטארגייט יוניברס, פרק פתיחה כפול

הפרק \"Air\" שודר ב-2/10/09. ספוילרים לפרק

מאת: דורון ז

פורסם: 03-11-2009
17 תגובות


הפרנצ\'ייז של סטארגייט עובד בהצלחה מסוימת כבר הרבה שנים. הוא עדיין לא יכול להתחרות בסטארים אחרים, כמו טרק או וורס, אבל יש לו רקורד לא רע לרמה שלו. בסדרה השלישית, כך נראה לפחות מהפתיחה, החליטו היוצרים ללכת לכיוון אפל יותר, מה שגרם להרבה צופים להתלונן על גניבה רוחנית מגלקטיקה המחודשת והרצינית, או סתם על הצמצום הבולט בהומור. ההומור היה חלק משמעותי מאוד בסדרות הקודמות, ואין ספק שהוא יחסר לי מאוד, אבל הסגנון הדרמטי עם המוזיקה הסוחפת יכול להיות טוב לא פחות.



הפרק נפתח עם ספינה ענקית ושוממת, כאשר המצלמה סורקת באיטיות את המסדרונות בצורה שמזכירה את הסדרה פיירפליי. בסופו של דבר אנחנו מגיעים אל השער, אנשים מתחילים להגיע, והכאוס בעיצומו. ההחלטה להנחית את הסדרה ישירות לתוך צרחות ובלבול, ואז לקפוץ אחורה וקדימה בין ניסיון ההישרדות על הספינה לבין סיפור הרקע היה, לדעתי, קצת בעייתי למעקב בשביל צופה מתחיל. סביר שהם רצו למשוך צופים כבר מהדקה הראשונה, אבל אולי הם לקחו את זה טיפה רחוק מדי.

למי שבכל זאת שם לב, אפשר כבר בדקות הפתיחה לראות את הנפשות הפועלות: קצין זוטר שמארגן את כולם, אזרחית שמתעמתת איתו, חובשת שהפכה בעל כורחה לרופאה, ומדען שמסתובב ומנסה להבין את הפלא הטכנולוגי החדש מבית היוצר של הקדמונים. אליהם מצטרפים בחור צעיר ושמנמן, שנראה מאוד לא שייך, גבר מעונב עם בחורה צעירה, עוד חייל, ולבסוף הקולונל, שנזרק דרך השער כשעולה ממנו עשן, ובמילותיו האחרונות ממנה את הקצין הזוטר לאחראי. לא בדיוק התחלה אופטימית.

הדמות שבלטה במיוחד בפרק היא זו של איליי וואלס - בחור שלא עושה הרבה עם החיים שלו, והגיע לתוכנית הסטארגייט בגלל שפתר בעיה מתמטית שהוטמעה במשחק מחשב. איליי מייצג כנראה את מה שהכותבים חושבים על הצופה הממוצע שלהם: שמנמן, בטלן, שמשחק משחקי מחשב כל היום ומספר הרבה בדיחות טיפשיות. איליי נלקח מבית אימו, מקבל קורס מזורז מהקלטה של דניאל ג\'קסון, ויוצא להרפתקה בחלל. חיש מהר הוא מצליח למצב עצמו בתפקיד הגאון שמגלה שהוא גם אמיץ, וכנראה גם יהיה חלק מהצוותים שייצאו למשימות. בינתיים הוא הדמות היחידה שמספקת קצת הומור בסדרה, בין אם באמצעות בדיחות, או דברים קטנים, כמו לקחת נשימה עמוקה לפני שהוא נכנס ל\"שלולית\" של השער בפעם הראשונה.



נושא שעושה רושם שיתפוס חלק גדול בסדרה הוא מאבקי הכוח. המדען (דוקטור ראש) השתמש במכשיר שמאפשר לצוות בספינה ולאנשים בכדוה\"א לתקשר (משהו שכנראה ישמש אותם הרבה), וטען שהוא מונה למנהיג ע\"י גנרל אוניל. הוא איבד את אהדת הצוות כשוויתר מהר מדי על הניסיון לחזור לכדוה\"א, אז בינתיים אנשי הצבא מקשיבים לסגן ולקולונל, והשאר פשוט עוזרים או לא מפריעים. אין ספק שזה יתפוצץ בשלב כלשהו.

הספינה אליה הגיעו, כך אנחנו מגלים בהמשך הפרק הכפול, היא ספינה ששלחו הקדמונים לפני אלפי שנים. היא יצאה בלתי מאוישת והמשיכה בעצמה (הרבה מעבר לתכנון) עד שהגיעה למעמקי היקום. כל כך הרבה זמן שכחו ממנה ולא נתנו לה טיפולי 10,000, עד שהכול בספינה מתחיל להתפרק, והדבר הדחוף ביותר הוא האוויר שאוזל במהירות. הצורך להקריב מישהו שיסגור דלת כדי לעצור דליפה היה קצת קלוש, אבל עזר לספר לנו עוד על הדמויות שלנו: ראש רצה להחליט בצורה פרגמאטית מי הכי פחות נחוץ לעתיד, ובאופן כללי יושב על תקן המניאק האובססיבי; קולונל יאנג, ששרד בקושי את הפתיחה ומדדה במסדרונות בעזרת מקל וכוח רצון, רצה להתנדב כי הוא לא מסוגל לפקוד על אף אחד אחר לעשות זאת; והסגן (סקוט, שובר הלבבות התורן, שהספיק כבר בפרק הראשון להשתתף בסצנת סקס די גראפית) סירב לפקודה כשעצר אותו. בסופו של דבר, הסנאטור הפצוע הקריב את עצמו. יהיה מעניין לראות מה בדיוק התפקיד של הבת/עוזרת שלו לאחר הסתלקותו, מעבר לקשרים רומנטיים שכבר מתחילים להתהוות.

הפרק הסתיים בניסיון כושל של חיוג הביתה, דבר שהוביל לחיוג אוטומטי של הספינה החוצה, שלדעת ראש מוביל למקום שמכיל משהו שיכול לעזור להם עם בעיית האוויר. בעוד 12 שעות השער ייסגר אוטומטית והספינה תמשיך הלאה, ובינתיים הצוות יוצא למשימה הראשונה שלו בגלקסיה חדשה ומאוד רחוקה.

ציון: 7, אבל יש פוטנציאל ל - 8.