המסך המפוצל

V, פרק ראשון

הפיילוט שודר אמש, יום שלישי, 3/11/09. ספוילרים לפרק גם בתמונות

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 04-11-2009
33 תגובות

באחד מפרקי ליל כל הקדושים הראשונים של \"משפחת סימפסון\" יש סיפור על חייזרים שחוטפים את המשפחה הצהובה. כל הסיפור סבב סביב השאלה הגדולה \"מהי מטרת-העל הסופית של החייזרים? האם הם טובים או רעים?\". בסופו של דבר התברר, בטוויסט הומוריסטי שאופייני לסדרה, שהחייזרים באמת היו טובים ורק רצו לפנק את בני האדם שחטפו בחיים שלווים וטובים על הכוכב המרוחק שלהם, אבל חוסר האמונה של המשפחה כולה גרם להם להחזיר אותם אל כדור הארץ ואל חייהם העלובים והמשעממים.


בדיוק כמו אותו סיפור קלאסי, סבב רוב פרק הפיילוט של \"V\" סביב אותה שאלה בדיוק. הדבר המפתיע באמת בכל הסיפור הזה, שכבר בסיומו של הפרק יש לנו את התשובה ביד. אם ב\"FlashForward\" משחקים עם השאלה המרכזית של הסדרה (מי עומד מאחורי ה\"אירוע\" והאם הוא טוב או רע) לכל אורכה (עד כה), כאן יש לנו תשובה: החייזרים רעים. הם לא באמת אנושיים כמו שהם מציגים את עצמם, והם לא באו ללמד אותנו טכנולוגיות חדשות ולרפא את כדור הארץ ואת יושביו.


הפרק הראשון של \"V\" היה מצוין. פשוט כך. החל מתהליך הבנייה של הגעת ה\"מבקרים\", דרך הצגת הדמויות הראשיות שבו, העריכה שלו, סצנות האקשן הנהדרות שלו וכלה בסיפור המסקרן עם תא הטרור שהתברר בסופו של דבר כנכון - זה אכן תא טרור, אבל הוא מכיל \"מבקרים\" שכבר נמצאים זמן רב על כדור הארץ.


בנוסף, אנה, מנהיגת ה-\"V\"ים, בגילומה של מורנה בקרין המופלאה, היא דמות מרתקת. במיוחד אהבתי את הניגוד שבין הסטרליות שבו היא מוצגת ממרומי הספינה שלה, את הטוב והטוהר שהיא משדרת כשהיא מגייסת לעצמה את \"הנשק החזק ביותר שלהם\", את המסירות של בני האדם שמאמינים בהן, לבין הרוע שמוצג לנו בתוך הפגישה המחתרתית, בדמותו של מכשיר מעופף וקטלני, שמנסה לפגוע בתא ההתנגדות, אך נכשל בכך, הודות ל\"V\"ים נוספים שנמצאים על כדור הארץ, שנמצאים כאן כבוגדים בחבריהם, ולמעשה עוזרים למחתרת.


 


בכלל, התוספת העלילתית החשובה הזאת, המידע הזה על קיומם של אותם מבקרים \"טובים\", הפכה את כל הסיפור למוצלח יותר, שלם יותר. כל סדרה זקוקה למשהו הנוסף הזה. טיסה מתרסקת על אי והניצולים מנסים לשרוד בו. ואז מסתבר שיש משהו נוסף על האי, משהו שהופך אותו למיוחד. וכך נולדת לה סדרת מיסתורין שכולם מדברים עליה. זה המשהו החמקמק הזה שהופך רעיון טוב לסדרה טובה. ב\"V\", לפחות בינתיים, יש את זה. היסודות הונחו. החלוקה לטובים ורעים נעשתה, כשבאמצע \"מושתלות\" כמה דמויות אפורות. עכשיו נשאר רק לראות מה יעשו עם זה. לאן הסדרה תמשיך מכאן. כי ההתחלה מאוד מבטיחה.


כמה הערות קצרות:


סצנת הפתיחה עם ה\"איפה הייתם אתם כש...\" היתה מצוינת, והכניסה אותי בצורה נהדרת לאווירת ה\"משהו גדול עומד להתרחש\".


משהו שקצת פחות אהבתי: בשיא הבלאגן של הגעת ספינות החייזרים, מצליחה אריקה למצוא את בנה, שפשוט עומד שם. לא אמין.


אלן טודיק, איך עבדת עליי שוב. לא ראיתי את זה מגיע (והייתי צריך. אפילו ראיתי שהוא כאן רק כשחקן אורח!). יפה.


בניגוד ל\"FlashForward\", שהוזכרה קודם, עושה רושם שעלילות המשנה כאן (היחסים בין האם לבנה, למשל) מצליחות להיות טיפה יותר מעניינות.


אני זוכר שהיתה פעם איזו סדרת \"אוי ואבוי! חייזרים נמצאים בתוכנו, והם מוסווים כבני אדם, וכל מה שהם רוצים זה להשמיד אותנו\". אני זוכר שצפיתי בה, אבל חשבתי שהיא טראשית וגרועה. מה שכן, היה שם אלמנט של \"הרעים כל כך חזקים והם הצליחו להשתלב בתפקידים בכירים\" שיש גם כאן. אחת הבעיות בסדרה ההיא היתה שזה נראה מאוד לא מאוזן, ולכן גם לא אמין, שהגיבורים ה\"טובים\" בכלל מצליחים לשרוד. כאן, העובדה שקיימים גם מבקרים \"טובים\", מעלה את מפלס האמינות, וזה טוב.


ציון לפיילוט: 9.5.