המסך המפוצל

הסדרות המאכזבות של העשור

מצעד הסדרות המאכזבות. זהירות: בסוף הכתבה יש ספוילרים לכל \"בטלסטאר גלקטיקה\", כולל הפרק האחרון.

מאת: תתש

פורסם: 10-01-2010
44 תגובות


כתבה זו אינה מתיימרת להיות יותר מדעתי האישית. אתם כמובן מוזמנים להגיב, לציין סדרות נוספות ולדון בבחירות.


10. \"אבודים\" - אני עדיין זוכר את ה-wtf שפלטתי כשראיתי את לוק בכיסא הגלגלים בפעם הראשונה. אני זוכר את הצמרמורת שהרגשתי כשצפיתי בדקות הראשונות של פרק פתיחת העונה השנייה. אני זוכר את התדהמה כאשר קייט וג\'ק נפגשו בסוף העונה השלישית. אני זוכר את ההתרגשות כשבן סובב את הגלגל הקפוא.
כפי שאתם מבינים, אני מעריץ ענק של \"אבודים\", ולמרות ההערצה הרבה לסדרה, אני מדרג אותה במקום העשירי ברשימה, רק בגלל כל אותם צופים שויתרו עליה אי שם בעונות 2 ו-3. הטענה העיקרית כלפי \"אבודים\" במהלך השנים הייתה שהיא נמתחת כמו מסטיק, ובכל פעם שהיא עונה לנו על תשובה - היא מוסיפה עוד עשר שאלות. מבחינתי \"אבודים\" יכולה להימשך עוד 20 עונות ולא ימאס לי ממנה, אבל כמעט כל סדרה אחרת הייתי נוטש בגלל הסיבות הנ\"ל.
טענה נוספת כלפי הסדרה היא שהפוקוס עבר מסיפור מונע דמויות, לסיפור מונע עלילה שבא על חשבון פיתוח הדמויות. במידה מסויימת אני מסכים עם המקטרגים. בשתי העונות האחרונות רק שלוש דמויות זכו לפיתוח אמיתי. בעוד שדמותם של סוייר, דזמונד ובן אכן זכו להתפתחות משמעותית, שאר הדמויות דרכו במקום וחלקן אפילו הלכו אחורה כמה צעדים. בקצרה, למרות שאני אישית לא מאוכזב בשום דרך מ\"אבודים\", מגיע לה מקום ברשימה. לדף הסדרה

9. \"סמולוויל\" - \"סמולוויל\" היא כנראה הסדרה עם הקונספט הכי מפתה שיש: הסיפור של סופרמן לפני שהפך לסופרמן. אך הקונספט בוזבז לגמרי לטובת סדרת נעורים/פנטזיה בינונית לחלוטין. הפוטנציאל היה כל כך גדול מבחינת איכות והכיוונים אליהם היה אפשר לקחת את העלילה, שאני יכול לכתוב מאמר של 5000 מילים ועדיין לא אכסה אפילו חצי מהאפשרויות. במקום זה, אציין את הדברים ש\"סמולוויל\" כן עשתה כמו שצריך: דמויותיהם של לקס, ליונל וקלואי, ואת זה שקלארק קנט הוא לא הזהות הסודית של סופרמן, אלא להפך - סופרמן הוא הזהות הסודית של קלארק. לדף הסדרה


פוטנציאל מבוזבז, שלא לדבר על עודף לבוש

8. \"האסיר\" (2009) - אין לי הרבה מה לומר על הסדרה משום שהפסקתי לראות את הפרק הראשון אחרי חצי שעה. כל דבר במיני-סדרה הזו היה איום ונורא, ומעל הכל העריכה הגרועה ביותר שאי פעם ראיתי. יחצ\"ני AMC, הרשת המשדרת את הסדרה, פימפמו את \"האסיר\" כאירוע הטלוויזיוני של 2009 (והאמת, האמנתי להם), ליהקו את איאן מק\'קלן שאוטומטית הוסיף ל\"באז\", וגם הפרומו נראה מבטיח. אממה? הם שכחו לשכור תסריטאים, במאי ושחקן ראשי טובים. לדף הסדרה

7. \"נמלטים\" - אחרי עונה ראשונה מותחת ומהנה (שנמשכה כמה פרקים יותר מדי) ועונה שנייה לא מרשימה, הגיעה העונה השלישית, שניסתה להחזיר עטרה ליושנה ע\"י החזרת מייקל סקופילד לכלא, רק כדי להימלט משם שוב - עם מישהו אחר. נטשתי את העונה השלישית אחרי שבעה פרקים של שעמום - עלילה מסובכת שלא לצורך, דמויות חדשות לא מעניינות (למשל לצ\'רו), ורמה נמוכה באופן כללי. גם לראות את בליק בתחתוניו לא תרם לרושם שלי מהעונה. לדף הסדרה


קרוס-אובר מתבקש

6. \"אנדרומדה\" - בשתי עונותיה הראשונות, \"אנדרומדה\" הייתה סדרת מד\"ב נחמדה ולעיתים אף טובה. הקונספט היה מעניין: מה יקרה אם הפדרציה - סליחה, הקהיליה - תקרוס, איך יראה היקום אחרי קריסתה, היקום הפנימי המעניין (בו בני האדם הם לא הגזע הדומיננטי), הדמויות הטובות ובאופן כללי האווירה הכיפית, היו מספיק כדי למשוך קהל יחסית גדול לז\'אנר.
מה שקרה זה שאחרי העונה השנייה, קווין סורבו (המוכר מ\"הרקולס\"), השחקן הראשי ואחד המפיקים, דחק החוצה את המפיק הראשי ובעצם ניהל בעצמו את הסדרה בשלוש העונות הבאות. בעונות אלו הרמה של הסדרה הידרדרה בחדות ככל שהתרחקו יותר מהעלילה הראשית לכיוון פרקי סטנד-אלון. אחד הצעדים שחתמו סופית את גורלה של \"אנדרומדה\" היה ההיפטרות מטיר אנאסאזי, הדמות הכי טובה בסדרה (ואחת הדמויות הכי טובות בסדרות מד\"ב), שלמעשה החזיקה אותה על הכתפיים בתחילת העונה הרביעית. בתחילת העונה החמישית נעשה ניסיון לעשות מעין reboot לסדרה, א-לה \"גולשים בזמן\" (שגם היא סבלה מאותה בעיה כמו \"אנדרומדה\"), שלא צלח, והיא הסתיימה בסוף אותה עונה. מסדרה חביבה עם פוטנציאל היא נהפכה לקשקוש לא קוהרנטי עם עלילה שעד היום אני לא מבין איך היא בדיוק נפתרה.

5. \"ג\'ואי\" - הציפיות מ\"ג\'ואי\", גם מבחינת רמה וגם מבחינת רייטינג, היו שתהיה בין חצי לשני-שליש מ\"חברים\", סדרת האם. בסופו של דבר, מבחינת רייטינג הסדרה בקושי גרדה שליש ממה ש\"חברים\" עשתה, ומבחינת רמה אפילו לא 10%. כמו \"פרייז\'ר\" שצמחה מ\"חופשי על הבר\", גם מ\"ג\'ואי\" לא ציפו שתתפוס את מקומה של סדרת האם, אך כן ציפו שלפחות לא תכשל בצורה כל כך מפוארת. \"ג\'ואי\" חודשה לעונה נוספת רק משום ש- NBC לא רצו להודות בכשלון בשלב כל כך מוקדם, ומשום ששאר הקומדיות שהיא העלתה באותה עונה, מלבד \"המשרד\", נכשלו באופן יותר חמור (קומדיה אחת, שהספיקו להפיק לה מספר פרקים, בוטלה לפני ששודר ממנה אפילו פרק אחד).


סדרות המשך זה עסק מסוכן. ילדים, אל תנסו את זה בבית!

4. \"טרמינייטור\" - במאי 2008, FOX חידשה את \"טרמינייטור\" לעונה שניה, על חשבונה של \"ניו אמסטרדם\". למה לעזאזל לחדש סדרת מד\"ב בינונית עם בסיס מעריצים מוגבל וסיכוי אפסי לשיפור ברייטינג, על חשבונה של סדרה עם קונספט מעניין וקאסט טוב שמבחינת רייטינג עוד יש לה סיכוי?
כבר מהפרק השני \"טרמינייטור\" חוותה נפילה ברמה. בעוד הפיילוט הבטיח לנו מעין סרט \"שליחות קטלנית\" שמתפרס על עונה שלמה, הפרק השני הראה שזה ממש לא הכיוון אליו הסדרה הולכת. בעוד שבעונה הראשונה היו סימנים לכך שליוצרים יש מושג לאן הם מתכננים לקחת את הסדרה בעתיד, העונה השנייה הייתה מלאה בעלילות שנזרקו לאוויר ולא נפתרו (ובמקרים מסויימים נשכחו לגמרי). לקראת סוף העונה, כשהיה ברור ש-FOX תבטל את הסדרה, עדיין המשיכו להמציא עלילות חדשות ולא טרחו לנסות לסגור באופן מספק את הקיימות. אפילו פרק הסיום נגמר באופן בו יהיה אפשר להמשיך לעונה נוספת (יש שמועה שהמפיק הראשי פשוט שיקר לצוות התוכנית ואמר להם ש-FOX הבטיחו לו עונה שלישית, כדי שלא יתנגדו למה שהוא תכנן). המסקנה? FOX היו צריכים לבטל את \"טרמינייטור\" כבר בתום העונה הראשונה. ככה היינו מרוויחים את \"ניו אמסטרדם\", וסאמר גלאו הייתה פנוייה בשביל \"בית הבובות\". לדף הסדרה

3. \"אחת שיודעת\" - \"אחת שיודעת\" פרצה בסערה למרקע, ועוד לפני ששודר הפרק הראשון הוכתרה כיורשת הרוחנית של \"האו.סי\" וכסדרת הדגל הראשונה של רשת CW החדשה.
פרק הפיילוט הוא דוגמה לאיך פיילוט אמור להיות. תוך 40 וקצת דקות הרגשתי שאני מכיר את הדמויות זה מספר עונות, ויותר מזה, חיבבתי אותן. המשך העונה הראשונה גם היה מצוין. מי לא אהב את דן וסרינה כזוג ואת סרינה בפרט (שהיא עכשיו אחת הדמויות המעצבנות והשנואות ביותר), מי לא תמך בנסיונה של ג\'ני להיות מקובלת (עכשיו הדמות הכי מעצבנת והכי שנואה), מי חשב שבלייר וצ\'אק יהפכו לקריקטורות של עצמם, ומי חשב שנייט יתגלה כדמות הכי משעממת בעולם (בסדר, הרבה אנשים).
שביתת התסריטאים עצרה את הסדרה בפרק 13, ואחרי שהסתיימה נותר זמן להפקת חמישה פרקים נוספים בלבד. בגלל אילוץ זה קיבלנו את עלילת ג\'ורג\'ינה המייגעת והמשעממת, ובו זמנית כמעט כל הדמויות נעשו מעצבנות, במיוחד ג\'ני שהשנאה כלפיה הגיעה לרמות שרק לאנה ודון (מ\"סמולוויל\" ו\"באפי\", בהתאמה) העפילו אליה בעבר.
העונה השנייה התחילה מצוין עם שלושה פרקים חזקים, אבל מהר מאוד נפלה ונהייתה זבל טלוויזיוני. מריחת העונה על פני 25 פרקים, שלושה יותר מהנורמה, גם לא עזרה.
העונה השלישית בינתיים מהווה שיפור לעומת העונה הקודמת - חלק מהדמויות השתפרו (דן, נייט ואריק), חלק מהדמויות לא השתנו (עד מתי יימשכו המשחקים של צ\'אק ובלייר?) וחלק נעשו גרועות יותר (סרינה וג\'ני, כמובן). קשה להאמין ש\"אחת שיודעת\" תצליח לחזור לרמת 13 הפרקים הראשונים, מכיוון שזו פשוט הייתה סדרה שונה לחלוטין. אם בהתחלה היא הייתה יותר בסגנון דרמות הנעורים הישנות של WB, למרות ההתעסקות בחיי העשירים, היום היא נראית יותר כמו ריאליטי של MTV. לדף הסדרה

2. \"גיבורים\" - זה מצחיק להיזכר איך רק לפני שלוש שנים הקונצנזוס היה ש\"גיבורים\" יותר טובה מ\"אבודים\". עוד יותר מצחיק שרוב האנשים האמינו לשקרים של טים קרינג, יוצר \"גיבורים\", על כך שהעלילה מתוכננת מראש חמש עונות קדימה. ההתלהבות הייתה כה רבה, כך שפרקים בינוניים עם עלילות שכבר נצפו ב-\"4400\" (ועל זה בהמשך) או בסדרות אחרות, פוארו יתר על המידה, בעוד פרקים מעולים של \"אבודים\" לא זכו לאהדה רבה.
כולנו יודעים מה קרה אחרי העונה הראשונה. עלילות שהתחילו ומעולם לא זכו לפתרון, דמויות אהובות שהמאיסו את עצמן על הצופים, חוסר הרצון של המפיקים להרוג דמות ראשית (או במקרה של סיילר, להשאיר את הדמות מתה), והדבר שמבחינתי היה הכי מעצבן - השימוש במסע בזמן יותר מדי פעמים כדי למחוק קווי עלילה עתידיים שהובטחו לצופים.
הדבר היחיד שאפשר לציין לזכות הסדרה הוא \"Company Man\", הפרק ה-17 בעונה הראשונה, פרק נפלא שראוי לכל השבחים שהורעפו עליו. לדף הסדרה



1. \"בטלסטאר גלקטיקה\" - אי שם בקיץ 2004 צפיתי, בהוט-ספייס ז\"ל, במיני-סדרה ששודרה לפני עליית העונה הראשונה. מיד כשסיימתי לצפות הלכתי לבדוק באינטרנט אם יש לה המשך, ושמחתי לגלות שהעונה הראשונה תעלה בתוך מספר חודשים.
העונה הראשונה היא מופת בכל מה שקשור להפקת עונה של סדרה עם מרכיבים \"סדרתיים\" כבדים. הכתיבה הייתה מהודקת וסגורה מראש לאורך כל העונה. גם הבימוי, המשחק, העריכה, הצילום ובמיוחד פס הקול הנפלא היו ברמות שלא נראו לפני כן בסדרת מד\"ב ועד היום לא נראו שוב. בעונתה הראשונה הסדרה זכתה בפרס פיבודי היוקרתי ונבחרה לתוכנית השנה ע\"י מגזין טיים, תוך שהיא עוקפת סדרות כמו \"עקרות בית נואשות\", \"אבודים\", \"ורוניקה מרס\" ו\"האוס\" שגם כן החלו באותה שנה.
אחרי עונה כזו, קשה להבין מה קרה בהמשך. רון מור, אחד מיוצרי הסדרה, טען שכל עלילת הסדרה תוכננה מראש, כולל סוף הסדרה. אך במבט לאחור אפשר לראות שכבר מהעונה הראשונה היה ליוצרים, במקרה הטוב, מושג מעורפל לגבי העלילה הראשית של הסדרה, ובמקרה הרע פשוט המציאו דברים ככל שחלף הזמן. משפט המפתח של הסדרה, \"All this has happened before and will happen again\", חזר שוב ושוב לאורך העונות, לדעתי רק כדי שהמעריצים ימשיכו לתהות ולפתח תיאוריות, ובכך להקנות זמן ליוצרים לחשוב על end game כלשהו.
אפשר לראות את עלילת חמשת הסיילונים האחרונים כהוכחה לטענה זו. הגילוי שהם האבות המייסדים של שאר הסיילונים נשמעת כמו המצאה של הרגע האחרון. אני אפילו לא אכנס לעניין מספור הדגמים, שמחזק את הטענה שהכותבים פשוט החליטו יום אחד שהם הסיילונים המקוריים.
בסופו של דבר, הייתם מאמינים אם מישהו היה מספר לכם אחרי העונה הראשונה איך הסדרה התגלגלה בהמשך?
הנה תקציר השתלשלות האירועים: בני האדם חיו במקור על כוכב קובול. הם בנו סיילונים, ונטשו את הכוכב, וכמו כן הסיילונים שפנו לכיוון אחר. אותם סיילונים פיתחו סיילונים משל עצמם שהתמרדו והשמידו אותם, ורק חמישה מהם שרדו ונמלטו לכיוון האזור בו התיישבו בני האדם. בני האדם, הם 12 השבטים, פיתחו גם הם סיילונים שגם כן התמרדו. באמצע המלחמה חמשת הסיילונים מקוריים מצאו את הסיילונים שבני האדם פיתחו, והציעו להם את טכנולוגיית התחייה תמורת הפסקת אש עם בני האדם. חמשת הסיילונים המקוריים נשלחו לחיות כבני אדם בקפריקה לאחר שהושתלו בהם זכרונות מזוייפים. 40 שנה לאחר הפסקת האש הסיילונים חזרו והשמידו את כל בני האדם על קפריקה ושאר כוכבי 12 הקולוניות, מהם שרדו 40,000 איש. אותם שורדים וחלק מהסיילונים מצאו את כוכב הסיילונים המקורי, ולאחר מכן את כדור הארץ שלנו של לפני 150 אלף שנים. לבסוף מסתבר שאנחנו למעשה הצאצאים שלהם, אלוהים עצמו היה אחראי לכל הבלגן הזה, וכל כמה מאות אלפי שנים כל העסק הזה חוזר על עצמו ואנחנו צריכים להתכונן כי הרובוטים \"Are coming to get us\".
זה היה ארוך ומשעמם. נראה לי ששכחתי משהו, משהו ממש דבילי ולא הגיוני. אה, נזכרתי: סטארבק הייתה מלאך. לדף הסדרה



חזרה לספיישל סיכום העשור