המסך המפוצל

נס בעיירה

20 שנה בדיוק חלפו מאז ש\"טווין פיקס\" שינתה את פני הטלוויזיה. האם \"Happy Town\" היא היורשת?

מאת: ניר תל-אור

פורסם: 08-05-2010
5 תגובות

בחודש אפריל האחרון חגגה רשת ABC עשרים שנה לעליית סדרת המופת \"טווין פיקס\" של היוצר דיוויד לינץ\' - סדרה שהגדירה מחדש את כללי הז\'אנר הטלוויזיוני ויצרה גל חדש של סדרות שניסו לחקות את הצלחתה.

\"טווין פיקס\" נחשבה כסדרה פורצת דרך, בין היתר בכך שהציגה קונספט חדש שכמעט לא  היה מוכר עד אז בטלוויזיה האמריקאית: סדרה המתרחשת בעיירה פסטורלית לכאורה, כאשר מתחת לפני השטח רוחשים סודות אפלים ומסתוריים. לא מעט סדרות \"למדו\" את הקונספט והשתמשו בו, החל מ\"סודות העיר\" ו\"אמריקן גותיק\", דרך \"אירי, אינדיאנה\" ו\"הארפרס איילנד\", וכמובן \"עקרות בית נואשות\", וכלה בסדרות החדשות \"The Gates\" ו- Haven\"\" שצפויות לעלות לשידור בקיץ הקרוב.


במהלך אותו חודש אפריל, במקרה או שלא במקרה, עלה לשידור באותה רשת, ABC, הפרק הראשון בסדרה החדשה \"Happy Town\" (להלן: \"עיירה שמחה\"), שניכר בה כי יוצריה מנסים להתכתב באופן גלוי עם \"טווין פיקס\".


\"עיירה שמחה\", שנוצרה בידי ג\'וש אפלבאום, אנדרה נמק וסקוט רוזנבאום (שהפיקו בין היתר את הגרסה האמריקאית של \"החיים על מאדים\" בעונה הקודמת), מתרחשת בעיירה הכל אמריקאית הפלין שבמינסוטה.


הפלין מצטיירת במבט ראשון כעיירה שקטה ומנומנמת שחלק ניכר מאוכלוסייתה מועסק במפעל הלחם המקומי, השייך למייסדת העיירה פגי הפלין (פרנסיס קונרוי, המוכרת כרות פישר מ\"עמוק באדמה\"- אם כי יש לציין כי בפרק הראשון היא לא מופיעה), ובנה ג\'ון (סטיבן וובר, \"כנפיים\", \"סטודיו 60\"). ואולם, מאחורי החזות השלווה מסתתר עבר אפל שרודף את בני העיירה - במשך שבע שנים ברציפות, ועד חמש שנים מהמועד שבו חלים אירועי הפרק הראשון, נעלם בכל שנה אחד מתושבי העיירה מעל פני האדמה. את האשם נהגו התושבים לתלות בדמות מסתורית בשם \"הקוסם\" (\"Magic Man\"), שכביכול חטף את אותם תושבים באופן כמעט מיסטי (ועל כך כינויו). בתו הצעירה של ג\'ון האפלין הייתה אחת מאותם תושבים שנעלמו.


כאמור, בחמש השנים האחרונות החטיפות נפסקו, ובני העיירה נהנו משלווה וממחסור מוחלט בפשיעה חמורה. אולם, בפרק הראשון קורה אירוע חמור ואל הזירה נקראים שריף העיירה גריפין קונרוי (אם.סי. גייני, \"אבודים\") ובנו, סגן השריף טומי (ג\'ף סטאלטס, \"October Road\"), המנסים לפתור את תעלומת הפשע שאירע ולבדוק האם קיים קשר לחטיפות הישנות. אגב, דמותו של טומי נשואה לרייצ\'ל, אותה מגלמת איימי אקר המוכרת מ\"אנג\'ל\" ו\"בית הבובות\" (אך למרבה הצער בקושי זוכה לקבל זמן מסך בפרק הראשון).


במקביל, אנו מתוודעים להנלי בון (לורן גרמן, \"הוסטל\") - בחורה צעירה המגיעה לעיירה במטרה לפתוח בה חנות נרות. היא מתאכסנת באכסניה המקומית, שם מתגורר תושב חדש נוסף - אדם אניגמטי בשם מאריט גריבס (סאם ניל, \"פארק היורה\") שפתח בעיירה חנות למזכרות מתחום הקולנוע.


סאם ניל

פרק הפתיחה של \"עיירה שמחה\" עמוס באירועים ובדמויות, וככזה, הוא חוטא לעתים בדיאלוגים קלושים שנכתבו כמסלקות מידע עבור הצופים ותו לא. לפחות פעמיים במהלך הפרק נתקלים הצופים בטקסטים מסוג זה והדבר פוגע מאוד באמינות הסדרה. עם זאת, יש לזכור כי פרקי פתיחה משמשים לרוב כאקספוזיציה להכרת הדמויות, כך שכנראה אין מנוס מדיאלוגים שכאלו.


מעבר לתעלומה שצצה בפרק הראשון וזהותו של אותו \"קוסם\" מסתורי, הצליחו היוצרים ליצור כבר בפתיחה מספר שאלות מעניינות ומסתורין במטרה לגרות את סקרנותם של הצופים, ונראה – לפחות עפ\"י הפרק הראשון – שהם עשו עבודה לא רעה בכלל. עם זאת, בכל הנוגע לפן הרומנטי הכותבים הצליחו פחות, ובהחלט יש מקום לשיפור בתחום זה.


מבין השחקנים הראשיים, ראוי לציון במיוחד סאם ניל, המגלם דמות כריזמטית בעלת יכולות מסקרנות. גם אם.סי. גייני, הזכור לטובה כטום פרינדלי המזוקן מ\"אבודים\", מפתיע כשריף הקשוח המסתיר כמה סודות משל עצמו.


אף שפרק הפתיחה היה מרתק למדי והציג התרחשויות מעניינות דיין בכדי להצדיק המשך צפייה בפרקים הבאים, למרבה הצער שיעורי הצפיה בפרק היו דלים למדי, כך שהסדרה ככל הנראה לא תמשיך מעבר לשמונת הפרקים שכבר הופקו. ניתן רק להצטער על כך.




הקדימון לסדרה:







(הכתבה פורסמה במקור בבלוג מד\"ב, פנטסיה והמסך הקטן)