המסך המפוצל

ספכ``ש אנג`ל: ``המבחן``

פרק תשיעי: The Trials

מאת: JW

פורסם: 29-06-2002
14 תגובות
כמובן שנתחיל דווקא מהסוף המפתיע - שובה של דרוסילה והפיכתה של דרלה לערפד (שוב).

המשפט האחרון בפרק הוא של לינדסי, שאומר לאנג`ל: "איך חשבת שזה ייגמר?", משפט שמופנה למעשה גם לצופים. הסוף המר היה צפוי. אם תהיו כנים עם עצמכם תראו שלדרלה האנושית אין למעשה יכולת קיום. כלומר, בשביל לשמור אותה בסדרה ולהמשיך את הקו העונתי של התדרדרות אנג`ל שכ"כ הרבה השקיעו בו, היא לא יכולה להישאר התמימה, החפה מפשע, הקורבן, כפי שהיא מוצגת בפרק הזה. היא חייבת לחזור למעמד הקודם שלה - היוצרת השנויה במחלוקת של אנג`לוס, זו שעושה מה שהיא רוצה, מתי שהיא רוצה. היחידה שיכולה לשחק עם אנג`ל ולגרום לו הרבה ייסורים ושברון לב. היא מתחילה את העונה כדמות רעה, המשתפת פעולה עם וולפראם והארט. זו הדרך הראשונית שהיטוו לה, וע"פ חוקי התסריט דמותה של דרלה חייבת ללכת בדרך זו כדי לשמור על רציפות העונה והקו הכללי שלה. אז לאט לאט, בהדרגה, היא הפכה לדרלה המסכנה שיש לרחם עליה, אבל זה לא המעמד הטבעי שלה ואפילו הצופים יכולים לחוש בזה. האם באמת אפשר לדמיין את שילובה של דרלה האנושית במשרד החקירות של אנג`ל?



בתחילת הפרק מוצגת הבעיה המרכזית, הקונפליקט: דרלה גוססת, חולה באותה מחלת מין בדיוק ממנה גססה בפעם האחרונה שהייתה אנושית. לכל בעיה יש פתרון, וכאן מוצעים לנו כמה וכמה. קודם כל, הפתרון הקל, הצפוי, שנרמז כבר ב"דרלה" - הפיכתה חזרה לערפד, ע"י אנג`ל. היא מעונינת בזה, לינדסי מעוניין בזה, אבל אנג`ל כמובן שלא. הוא לא יצרף לעולם עוד רוצחת אכזרית, במיוחד לא את זו שהוא כ"כ מעוניין להציל. השלב הבא - הפיכתה לערפד ע"י מישהו סתמי, אבל אנג`ל לא נותן גם לזה לקרות. נשארה האופציה האידיאלית עבור סידרה כמו "אנג`ל" - הצלת דרלה באמצעים על טבעיים. אנג`ל הגיבור יעבור מבחנים ואם ייצא ראוי, חייה של דרלה יינצלו. אבל גם הניסיון הזה נכשל (בצורה די קלילה ומוזרה). מה הלאה? אנג`ל המיואש חוזר לפתרון הראשוני: אולי אם הוא יהפוך אותה זה יהיה אחרת, כי יש לו נשמה... אך בשלב הזה דרלה עצמה ממהרת לסרב. היא ראתה והרגישה את כל מה שאנג`ל מרגיש, היא מבינה עכשיו את הצורך שלו לעשות את הדבר הנכון.

וכאן אנחנו מובלים לפתרון הקשה מכולם, אבל ההגיוני ביותר - קבלת העובדה שאין פתרון, קבלת המוות. אולי ההזדמנות השניה של דרלה ניתנה לה בכדי למות כמו שצריך, כפי שהייתה אמורה מלכתחילה. אנג`ל מנחם אותה, מקבל גם הוא את העובדה שהוא לא יכול להציל אותה ומבטיח לה שיעמוד לצדה לכל אורך הדרך. במקום להתרוצץ ולחפש אחר פתרון קסום אחר, שניהם מתמודדים באמת עם המצב. דרלה לא בורחת יותר, אנג`ל לא רודף אחריה. ברגע הטיהור האמיתי הזה מסתמנת הזדמנות לפתור את כל המצב, "פתח מילוט" אחרון מכל האפלה שהייתה עד עכשיו ושעוד עלולה להיות.

אבל כאמור, גם הפתרון הזה לא ריאליסטי ביחס לכיוון העונה שהלך ונבנה, ובסגירת מעגל מחזירים אותנו לפתרון הראשון, הקל והצפוי, שנראה כאן פתאום גם מלוכלך וגס - חזרתה של דרלה לעולם הערפדים. הפוך על הפוך על הפוך. דרוסילה, בכניסה מרשימה במיוחד, פותרת את כל הפרק בשניה אחת, לנוכח מבטו ההמום והכואב של אנג`ל. הדקה האחרונה משנה את כל הטון שנקבע לפרק לפני, ויותר מהכל מאפיינת את אלמנט ההפתעה ב"אנג`ל". מכאן והלאה - אין לדעת מה יקרה.



ה"מבחנים" שעובר אנג`ל כרוכים בסבל פיסי ועינויים גופניים אכזריים, ולמרות זאת המבחן האחרון, שהוא נפשי לחלוטין, הוא הקשה מכולם. גם בגלל שהוא צריך לבחור בין חייו לבין חיי דרלה, וגם בגלל שהוא נאלץ לזנוח כאן את המשימה שלו, את הסיבה היחידה שלמענה הוא קיים. הרי הצהרת המשימה שלו היא לעזור לאנשים, להציל נשמות אבודות, להגן על החפים מפשע ולעשות רק טוב. זה הגורל שלו, הייעוד שלו (שעל מימושו גם יקבל תגמול של חיים אנושיים, כזכור), והבחירה האמיתית שלו היא בין כל אלו לבין חייה של היוצרת שלו. בפרק "I Will Remember You" הוא מקריב את האושר האישי שלו ושל באפי, אהבת חייו, לטובת אותה משימה בדיוק, וכאן הוא מוותר עליה כמעט בהינד עפעף, ואיתה גם על החברים שלו, הייעוד, התגמול, ההזדמנות לגאולה, לכפרה ולמחילה, לשקט הנפשי.

מנחה המבחן שואל אותו "האם העולם הוא לא מקום יותר טוב כשאתה נמצא בו?", יש כ"כ הרבה אנשים אחרים שהוא יוכל להציל, והוא מעדיף אישה אחת שלא בטוח שרוצה להינצל? שסביר להניח שתחליק ותמעד בלעדיו? ועדיין אנג`ל לא מהסס לרגע, לא חושב פעמיים. גם כשניתנת לו הזדמנות נוספת לשקול שנית ולסגת, הוא לא לוקח אותה. הוא בוחר. בדרלה. וזו נקודת המפנה של העונה.

הבחירה של אנג`ל, על פניה נראית מאוד אצילית והרואית, הוא מקריב את חייו למען אדם אחר, אך אם מסתכלים אחורה ושמים את הדברים בהקשר המתאים, מצטיירת תמונה קצת אחרת. זה לא חדש לנו שאנג`ל אובססיבי, זה לא חדש שהוא מחפש את דרלה. לעומת זאת, בפרק הזה האובססיה שלו מקבלת פן נוסף. הוא רוצה להציל אותה. "Save her" זה ביטוי המפתח של הפרק. להציל אותה מהערפד הדביל בתחילת הפרק, מעצמה, מוולפראם והארט, מהמוות. הדבר נרמז ע"י הולנד בפרק "דרלה", שטען כי הוא מצפה שאנג`ל יעשה מה שהוא חייב לעשות ויציל אותה. אז נכון שהפרוייקט בוטל, אבל הוא עדיין עובד. ואם בשביל ההצלה של דרלה אנג`ל מוכן לוותר על כ"כ הרבה דברים, כולל חייו שלו, האובססיה שלו מקבלת מימד מפלצתי.

כבר בתחילת הפרק אנג`ל משקר לקורדיליה ו-ווסלי, מעמיד פנים. ושוב למרות האזהרות החוזרות ונשנות הוא פועל בדרכו שלו. אנו רואים שאנג`ל לא בוחל בשום אמצעי בשביל להשיג את מטרתו, כל דרך היא דרך ולכן הוא גם לא מהסס פעמיים כשה"מארח" מציע את מקום הניסיונות. בשלב מסוים הוא אומר "כשאתה נואש, אתה עושה מה שאתה חייב לעשות". וכאן יש הקבלה מעניינת לדרלה, שגרה במוטל עלוב במקום בחדר עם נוף שהיא כ"כ אוהבת, ומוכנה להפוך לערפד בסמטה עלובה (למרות שאנחנו יודעים שאירוע ההפיכה לערפד הוא אירוע משמעותי ביותר). זו גם מטרת הפלשבקים, אנלוגיה עם דרלה בעבר שנטשה את אנג`לוס, הילד היקר שלה, באסם בוער כדי הציל את עצמה בעוד הם נמלטים מצייד ערפדים בשם הולץ. אנג`לוס הרי שונא להסתתר, שונא להרגיש כמו חיה (Fool for love) וזה בדיוק מה שהוא צריך לעשות כאן בכדי להימלט מהולץ המסתורי. הוא מציין שהולץ לא אנושי, ובכך מעצים את חשיבותו. דרלה טוענת שהוא אדם רגיל ובכך מקטינה את חשיבותו. אנג`לוס לחוץ, דרלה רגועה. אנג`לוס מתכנן מוות משותף, ביחד. לדרלה יש תכניות אחרות, מסתבר. היא נואשת, והיא מוכנה לנטוש אותו ללא היסוס כדי לשרוד. כפי שהוא, בהווה, נואש להציל אותה, ומוכן להקריב את עצמו, וכמו לינדסי, שעבור אותה מטרה מצא את דרוסילה ומוכן להפוך את האישה שהוא אוהב לערפדה.