המסך המפוצל

סכפ``ש באפי: ``לתוך היערות``

פרק עשירי: Into the Woods

מאת: JW

פורסם: 05-07-2002
8 תגובות
שם הפרק הוא היפוך של הביטוי "Out of the woods" (בו משתמשת באפי בפרק ואומרת: "Mom's out of the woods"). "לצאת מהיער" פירושו לצאת מצרה, מסכנה, ממצב קשה. מלבד המשמעויות של ההיפוך הזה, השם מצביע גם על עזיבתו של ריילי אל תוך יערות צפון-מרכז אמריקה.



הנושא המרכזי של הפרק הוא מערכת היחסים של באפי וריילי, והסיבות לכישלונה וסיומה. במהלך הפרק, כמו במהלך כל העונה, אנחנו מקבלים המון סיבות לפרידה, הסברים, פירושים פוטנציאליים, מפי רוב הדמויות, מה שמוכיח עד כמה מסובך ומורכב הסיפור הזה. לא מורכב כמו סיפור באפי/אנג'ל, אבל עדיין.

נתחיל מהסיבה הברורה, הבגידה של ריילי, העובדה ששילם לערפדים שימצצו את דמו. לטענתו זה התחיל ממשחק ילדותי, המשיך ברצון להבין את השפעת הדם על חייה של באפי בניסיון להבין אותה, ונגמר בתחושת הנזקקות שלו. הן רצו אותו, או יותר נכון משהו שיש שלו. הן היו צריכות אותו, השתוקקו לו ברמה בלתי בסיסית, והוא הרגיש נזקק, חיפש תשומת לב ומצא אותה. לאורך העונה ראינו שבאפי כבר לא צריכה אותו לצדה, לא תלויה בו כמו שהוא תלוי בה, וזה שיגע אותו. אז ריילי חיפש ריגושים במקום אחר, והוא מצא אותם בצורת כת הערפדים.

הדרך בה נדון מעשה הבגידה של ריילי מזכיר מעשי בגידה של גברים שמחפשים ריגושים מיניים וזמינים. השימוש במילים "זונות", "זה היה רק פיסי", "חסר משמעות", מקנה למעשה הזה משמעות רגילה לחלוטין של גבר בוגד. ב"באפי", עם הסאבטקסטים והמסרים החבויים, ניתן לזה טוויסט על טבעי שקשור בערפדים, בדם, בכת, וב"באפי", זה הופך את כל המעשה לאף יותר חמור. ריילי בוגד בבאפי עם ערפדים, משקר לה והולך מאחורי גבה, והיא הרי הקוטלת - ערפדים הם האויבים הגדולים ביותר שלה. ולכן ריילי בגד גם בבאפי כקוטלת, לא רק בבאפי החברה האהובה. וזה גם הצד שלה שאיתו יש לו הכי הרבה בעיות.

בשיחה ביניהם אומרת לו באפי "מעולם לא יכולת להתמודד עם העובדה שאני חזקה ממך". עוד בעונה הרביעית, כשהוא גילה את מהותה האמיתית ואת החוזק שלה, הוא נבהל. כשהוא שמע על הניסיון שלה כקוטלת, הוא נחרד. כשהוא היה צריך לעבור ניתוח שיגרום לו להיות נורמלי, הוא היסס. לריילי יש הרבה מאוד רגשי נחיתות עם עניין הקוטלת, ובאפי מודעת לזה. ב- "The Replacement" היא אפילו שואלת אותו מה היה קורה אילו היא הייתה מתפצלת לבאפי הקוטלת ובאפי הרגילה, את מי הוא היה מעדיף. אז למה לריילי יש בעיה עם באפי כקוטלת? קודם כל, כי הוא מרגיש שהוא לא יכול להגן עליה, לדאוג לה ולטפל בה. היא הרי מתמודדת עם הרבה יותר דברים שהוא לא מסוגל, היא חשופה ליותר סכנות. ריילי הוא בעצם קצת "שוביניסט בארון". הרעיון שהוא, הגבר, הגדול, החזק לא מסוגל להגן על האישה, קצת מפריע לו. המחשבה שהיא צריכה להגן עליו, שהוא חסר הישע, גורמת לו לחפש את האקשן והסכנה, ולכן הוא מרבה לקחת על עצמו משימות "התאבדות". בסופו של דבר. ריילי צריך מישהי שהוא יוכל להרגיש שהוא מסוגל לטפל בה, לעזור לה, לפנק אותה. מישהי שתקדיש את כל תשומת ליבה אליו, ללא הסחות דעת או עיסוקים אחרים. בעונה הרביעית, כשהעלילה המרכזית סבבה סביבו, זה היה פחות בולט. הוא היה מרכז עולמה של באפי, כי הוא השתלב עם התפקיד שלה. עכשיו, בעונה הזו כשהפוקוס הוא על המשפחה שלה ועיקר תשומת הלב שלה מופנה לעניינים אחרים, הוא מרגיש בחוץ, לא נחוץ, וההיפוך בתפקידים ביניהם כבר הודגש.

השיחה של ריילי עם ספייק מעלה סיבה נוספת. ספייק חוזר ואומר לו "היא צריכה קצת מפלצת בגבר שלה, וזה לא הטבע שלך, כמה נמוך שלא תרד." (וכאן יש סיבה נוספת לבגידה - הרצון של ריילי להתחבר עם הצד האפל, המסוכן, שחסר אצלו). ספייק טוען שריילי לא מספיק מסוכן בשבילה, שבאפי צריכה את הטיפוס המעורער והלא יציב, זה שיגרום לה הרבה סבל אבל גם אושר (וזה מתקשר למה שאמרה באפי בתחילת הפרק "Something blue", ולמה שאמרה דון בפרק Shadow). ספייק, כרגיל, מאבחן את המצב כצופה מהצד, "להיות כ"כ קרוב אליה ולא להיות איתה, להיות כ"כ לבד". הוא בעצמו מודה כאן ברגשות שלו לבאפי, אבל גם חושב שאין לו סיכוי איתה (ולכן אין סיבה לפקפק באמינות דבריו) והוא וריילי נקשרים כאן במין "אחווה גברית" על רקע ליבם השבור.





איך קשור זאנדר לכל זה? ההארה של ריילי בפניו בפרק "The Replacement" (שעכשיו נראית עניינית יותר מתמיד) הכניסה אותו לעניין. גם ככה זאנדר תמיד התעניין יתר על המידה בחיי האהבה של באפי, אז כשהוא חש שמשהו לא בסדר, הוא ממהר לתפוס את באפי לשיחה. כאן עולה נקודה נוספת לכישלון מערכת היחסים - באפי נאטמה, היא לא פנויה רגשית. היא נכוותה מהניסיון המר שלה עם אנג`ל (ועם פארקר אברמס, שזאנדר לא הזכיר) והיא פשוט נסגרה. עובדה, במקום להתמודד עם המצב היא בורחת. היא לא משתפת את ריילי לחלוטין (הוא אף מגלה בתחילת הפרק שהיא כן בכתה ונשברה בעקבות המצב, פשוט לא לפניו), לוקחת אותו כמובן מאליו ("I can see him anytime"). היא מתארת את ריילי כ-"Dependable", זו המילה שהיא בוחרת לתאר בה את האהבה שלה, החבר שלה. מאוד נוח לה שהוא מחכה בצד, לא מעורב. מתי היא כן מקדישה לו זמן? כשהעניינים רגועים, כשאין מתח. באפי כבר לא רואה את ריילי בחלק מרכזי בחיים שלה, היא לא מרגישה כלפיו את מה שהוא מרגיש כלפיה באותה עוצמה. בשיחה שלה עם ריילי הוא מנסה לגרום לה להכות אותו פעמיים, להלחם בו, להביע רגשות ולהעניק מעצמה, אבל באפי מסלקת אותו מעליה (אגב, זו טקטיקה שגם ספייק ניסה עליה ב"Fool for love", וגם הוא לא הצליח לגרום לה להביע כלפיו רגשות בצורה זו).

זאנדר אומר שריילי סיכן הכל, נתן מעצמו, אהב אותה באמת, ואז מסכם ואומר "אם את חושבת שאין לך יותר מה לתת, וותרי עליו. תחסכי את הפגיעה בלבו. אבל אם את יכולה לאהוב אותו באמת, להסתכן באהבה אמיתית, מפחידה ומבולגנת - לכי אליו, כי הוא זה שמגיע פעם בחיים". ואז באפי מבינה, מוותרת על הגאווה והכבוד, מכירה בטעות שלה, ורצה לקראתו. זאנדר הוא קול ההגיון של באפי, בדומה לספייק שהוא קול ההגיון של ריילי.



באפי, שתמיד הייתה לה נטייה להתקיף כשהיא מרגישה מאוימת, במיוחד עם זאנדר, מתריסה נגדו שגם אניה היא "נוחות", וממעיטה בערך מערכת היחסים הזאת. לאורך הפרק גם אנחנו מרגישים בבעייתיות של היחסים האלה - זאנדר גוער באניה, מנסה לשפר ולתקן אותה, היא טוענת שהוא אף פעם לא לוקח את הצד שלה. ואז, באמצע הדרמה הגדולה של באפי וריילי, אנחנו מקבלים מונולוג מרטיט וקורע לב של זאנדר. השילוב שלו כאן, שנראה די תמוה ומוזר, יש לו מטרה מאוד ברורה: באפי נגעה בנקודה שהפריעה גם לזאנדר וגם לצופים, ואת זה היה צורך לתקן. האנלוגיה בין יחסי זאנדר/אניה ובאפי/ריילי תמיד הייתה קיימת, ובתחילת "The Replacement" אף נוצר הרושם שבאפי וריילי הם הזוג היותר נורמלי ובריא. ואם הזוג הזה התפורר, כיצד נראים זאנדר ואניה עכשיו? אניה לזאנדר, שלא כמו ריילי לבאפי, היא עכשיו יותר מסתם נוחות או "חברה מהצד", והמונולוג שלו נועד יותר לצופים מאשר לאניה.


הסצינה האחרונה בפרק מאוד מפתיעה ומקורית. בניגוד לכל סיפורי האהבה הקלאסיים, בהם הגיבור או הגיבורה מתעשתים ברגע האחרון, רצים בדרמטיות ומספיקים בדקה התשעים להגיע אל אהוב לבם ולמנוע ממנו לעזוב, באפי, שאכן מתעשתת ברגע האחרון, לא מספיקה להגיע בזמן. יש רגע בו ריילי מביט למעלה, והצופים בטוחים - הנה, היא הגיעה והכל יהיה בסדר. אבל לא. כשהיא כן מגיעה, הוא כבר לא שומע אותה. היא מנסה להתקרב, הוא מתרחק פיזית. אכן, אין סוף טוב לסיפור האהבה הזה.

אז מה בדיוק קרה לבאפי וריילי? בשורה התחתונה, אחרי כל הסיבות וההסברים, הכל מתרכז בנקודה אחת פשוטה להפליא: הם פשוט לא מתאימים, לא מתואמים והסצינה האחרונה מדגישה את זה בצורה יפה. שני אנשים שונים שלא שייכים זה לזו, על כל הסיבות שפורטו לעיל, ועוד הרבה אחרות. קחו את סצינת הקרב-סקס מהפרק "The I In Team" שבה הם כביכול היו הכי מתואמים, עד כמה היא לא הייתה במקום, כמה מוזרה וגסה היא הייתה בשבילנו. קחו את הסצינה הראשונה בעונה - באפי וריילי שוכבים במיטה ובעוד היא מתעוררת, מתגנבת החוצה, רצה, רודפת, נלחמת, קוטלת וחוזרת למיטה, הוא ממשיך לישון. וקחו את סצינת הסיום הנוכחית. ריילי ובאפי בשלבים אחרים בחייהם, מחפשים דברים אחרים ושונים. בלי קשר לסטאר-קרוסיות, שיפרים, גורל, ייעוד או כל דבר אחר. ריילי לא הגבר בשביל באפי, בדיוק כמו שהיא לא האישה בשבילו. ולכן, במבט שני, אין כאן טרגדיה או סוף עצוב אלא עוד מאפיין אחד אחרון למערכת היחסים הזאת.