המסך המפוצל

אייקון 2013 - זהויות

פסטיבל המד"ב ופנטסיה חוזר, וגם השנה המסך המפוצל מחלק לכם כרטיסים

מאת: המערכת

פורסם: 24-08-2013
3 תגובות

“אייקון 2013: זהויות”, הפסטיבל ה-17 למדע בדיוני, פנטזיה ומשחקי תפקידים, יתקיים בתאריכים 24-22 בספטמבר 2013 במתחם אשכול פיס (סמוך לרח’ הארבעה) בתל אביב ובמתחמים סמוכים. הפסטיבל מאורגן על ידי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה והעמותה למשחקי תפקידים בישראל, ובשיתוף קהילות נוספות.

 הפסטיבל מציע מאות אירועים שונים, ביניהם מופעי בידור מקוריים, הרצאות, פאנלים, תחרויות, סדנאות מקצועיות, הופעות מוזיקליות והקרנות של סרטים ושל תכניות טלוויזיה. הפסטיבל מעניק במה ליוצרים ישראליים בתחום המדע הבדיוני והפנטזיה ומציע תֹכניה אטרקטיבית ומגוונת לחובבי התחום, משעות הבוקר ועד לשעות הקטנות של הלילה, בכמה אולמות במקביל ובמתחם ענק של משחקי תפקידים מכל הסוגים.

 כמו כן מציע הפסטיבל למבקריו מגוון הזדמנויות למפגשים ולהיכרות עם חובבי הז'אנר בטווח רחב של גילאים ותחומי עניין, וכן יריד דוכנים מהגדולים מסוגו בישראל.

אורח הכבוד בפסטיבל אייקון 2013 הנו סופר המד"ב האמריקאי דריל גרגורי, אשר ספרו השני המתורגם לעברית יושק במהלך הפסטיבל.  

כידוע, קהילת המסך המפוצל וקהילת המדע בדיוני ופנטסיה הישראלית שזורות זו בזו, וכמו כל שנה, גם השנה המסך המפוצל מחלק כרטיסים לגולשיו. אך תחילה, פירוט של חלק מהתכנים שיוצגו בכנס:

 

סרט – הרועה האחרון
עמית, גיק מצוי, סובל כבר כמה שבועות מחלומות משונים שבהם סמל אחד חוזר על עצמו - סמל שנראה לו מוכר באופן משונה. כדי לנקות קצת את הראש הוא משתכנע להבריז מהעבודה עם חברתו הטובה מאיה ולנסוע לים. הטיול הקצר הופך להרפתקה כשהם נתקלים בתמהוני זקן שלוקח אותם למסע מטורף בעקבות אוצרות עתיקים ברחבי ארץ ישראל, כשבדרך הם נאלצים להימלט מסוכנים ממשלתיים קשוחים ומכוחות רשע שזוממים להשתלט על עולמנו ולשעבד את בני האדם.

סרט מסע פנטסטי עם אלמנטים הלקוחים בין השאר מתרבות המיסטיקה היהודית ומהקבלה. הסרט, שמומן באמצעות מימון המונים ובתמיכת האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה, יוקרן בהקרנת בכורה בפסטיבל אייקון.

למעוניינים, אפשר לרכוש גם כרטיסים לאירוע שאלות ותשובות עם אנשי הקאסט וההפקה, שייערך מיד אחרי הקרנת הבכורה.

יום שבת, 21/9, 20:00 - 23:00 , יום שלישי, 12:00 – 15:00 (ועוד 3 הקרנות בבית ציוני אמריקה 2, ראשון 22/09 ב16:00, שני 23/09  ב - 21:00, שלישי 24/09 ב- 20:00) 


נשים לוחמות
לאחרונה אנו רואים טרנד שבו ברוב הספרים, הסרטים וסדרות הטלוויזיה מופיעות נשים שאיכשהו יודעות להילחם, גם אם הן לאו דווקא מוגדרות לוחמות. איך נולדה התופעה? מיהן הלוחמות ההיסטוריות והמיתולוגיות שהעניקו לה השראה? מה מאפיין אותן ומדוע אנחנו אוהבים לאהוב אותן? בהרצאה יסוקרו הדמויות האהודות מיצירות המדע הבדיוני והפנטזיה, כגון זינה, וונדרוומן, אריה סטרק, לארה קרופט, מולאן ועוד. 

מרצה: נטע שרמיסטר-אסקודרו
יום ראשון, 22/9, 17:00 - 18:00


להמשיך לחיות אחרי המוות: אנדרואיד או הולוגרמה?
"כבר כיום הטכנולוגיה מאפשרת לנו לצייץ ולפרסם סטטוסים לאחר מותנו, והאפשרויות צפויות רק להוסיף ולהשתכלל. במאה ה-24 של "מסע בין כוכבים" קיימות דרכים מתקדמות לעכב את הגעתנו לעולם הבא. בהרצאה נבדוק איך אפשר לשמור על התודעה והזהות של אדם אחרי מותו הביולוגי, מהי הדרך הטובה ביותר לתקשר עם היקרים לנו אחרי מותם (או מותנו) ואיך מנציחים המונים.

אין צורך בהכרות מוקדמת עם סדרות מדע בין כוכבים. 

מרצה: שמוליק לוטטי
יום ראשון, 22/9, 18:00 - 20:00


לחבר את הנקודות: פנטזיות תיקון עולם בטלוויזיה האמריקאית
העשור החולף בארצות הברית התאפיין בחרדות קיומיות ובתחושת חוסר יציבות בצל איום הטרור. בהרצאה נבחן איך החרדות האלה מוצאות להן ביטוי מובהק במיוחד בשלל סדרות טלוויזיה מהשנים האחרונות, ובמיוחד באלה שעוסקות בטרור או באלגוריות פנטסטיות שונות לו. נראה איך הטלוויזיה מנסה לשקף את תפיסת העולם הפרנואידית והמעורערת הזו ומה היא עושה כדי למצוא מענה לאותה מצוקה קיומית.

מרצה: אריאל אבישר
יום ראשון, 22/9, 20:00 - 22:00

 

הרוצח המוסרי - קווים לדמותו
"המשחק של אנדר", "דקסטר" ו-"Deathnote" מציגים, כל אחד בדרכו, גרסה של "הרוצח המוסרי" - מי שעושה את העבודה השחורה שהחברה אינה רוצה או אינה מסוגלת לעשות בעצמה. בהרצאה נערוך השוואה בין שלוש הדמויות, המניעים שלהן והקונפליקטים שלהן עם עצמן ועם החברה הסובבת אותן. בדרך, אולי נגיע לכמה תובנות על היחס בין צדק, מוסר ואנושיות. 

מרצה: איל חיות-מן
יום ראשון, 22/9, 21:00 - 22:00


הולמס האינסופי - מתי שרלוק מפסיק להיות שרלוק
עם כל העיבודים שמסביב, נדמה שאנחנו חיים בתור הזהב של מעריצי שרלוק הולמס. אבל לצד השמחה עולה גם תהייה: איך יכולים להתקיים בו-זמנית עיבודים כל כך שונים ברוחם ובסגנונם, ככולם טוענים שהם אלה שמציגים את שרלוק הולמס האמיתי? בחקר עיבודים המודרניים השונים של הולמס, על שלל סיפורי הבלשים, האנגליות, התקופה, ההיגיון הדדוקטיבי וכמובן ווטסון, אנו מקווים לגלות - מי אתה בעצם שרלוק הולמס? 

מרצה: תום שפירא
יום שני, 23/9, 10:00 - 12:00 

 

סדנה: סריגת קרושה גיקית

הוא סרוג, הוא מגן על האוזניים, ואיש לא היה מצפה לראות אותו על ראשו של שכיר חרב מסוקס - למשל ג'יין מפיירפליי. איריס בוסקו תלמד בסדנה כיצד לסרוג כובע צמר לאנשים ערמומיים, כזה שמוכיח שהחובש אותו אינו מפחד מאיש. מומלץ לבעלי ידע מוקדם בסריגת קרושה, שכן בסדנה ייעשה שימוש טכניקות מתקדמות ולא תהיה התעכבות על הבסיס.

יום שני, 23/9, 18:00 - 20:00

 

זהות האב: לא ידועה
דמות האב בפנטזיה ובמדע בדיוני משפיעה ישירות על אופי הגיבור, על העלילה ועל המסר, במיוחד כשמדובר באב נעלם שאינו נוכח בחיי הגיבור. על החשוד המיידי לוק סקייווקר דווקא לא נדבר, אבל נפגוש אבות נעדרים בשלל סדרות טלוויזיה קלאסיות, כמו "היפה והחיה" משנות ה-80, "זינוק לאתמול", "תיקים באפלה", ואפילו קפטן קירק מ"מסע בין כוכבים". לבסוף נבדוק איך השפיעה דמות האב של היוצרים עצמם על הסדרות שכתבו.

מרצה: איריס מזור
יום שני, 23/9, 11:00 - 12:00

 

מאניה ועד טארה: פמיניזמים בבאפי קוטלת הערפדים
אומרים שבאפי היא סדרה פמיניסטית, כלומר חלק מתנועה אידיאולוגית לסיום הסקסיזם, המשלבת פעילות חברתית והגות. בהרצאה נסקור בקצרה את זרמי החשיבה הפמיניסטית ונקשר את ציוני הדרך ומושגי היסוד שלה לסדרה. נדון בכוח נשי, פטריארכיה, אלימות כלפי נשים, העלאת מודעות, אהבת נשים, אלימות נשית, שינוי חברתי, 'האישי הוא הפוליטי' ועוד. נתמקד במיוחד בדמויותיהן של אניה וטארה, שמייצגות כל אחת בדרכה נקודות ציון בהגות הפמיניסטית.

ההרצאה תכלול ספויילרים לכל העונות של באפי. 

מרצה: ענבל וילמובסקי
יום שני, 23/9, 14:00 - 15:00


לא ראיתי אותך באנימה אחרת?
האם יצא לכם להרגיש בזמן שצפיתם בסדרת אנימה שהדמות שלפניכם מתנהגת דומה לדמות מסדרה אחרת? כל כך הרבה דמויות יש בעולם האנימה, אך לפעמים נדמה שחלקן אינן אלא רק שכפולים לא מוצלחים של דמויות מוכרות אחרות. בהרצאה נעבור על זהויות שחוזרות שוב ושוב ונגלה מאיפה הגיעו כל אותן דמויות משוכפלות.

מרצה: אורי מרקוביץ'
יום שני, 23/9, 14:00 - 15:00 


פאנל: הומור, ציניות וסרקזם ביצירותיו של ג'וס וידון
ג'וס וידון ידוע בכתיבה החדה והשנונה ביצירותיו. מ"באפי קוטלת הערפדים" ו"אנג'ל" ועד "ד"ר הוריבל" ו"בית הבובות", בעוד התוכן עשוי להשתנות, אופן הגשתו תמיד יהיה עטוף בהומור, ציניות ואירוניה. כולנו צוחקים וצוחקות ממנו, אך הפעם ננסה גם להבין למה זה מצחיק אותנו ואיך הדיבור העוקצני הזה תורם להבנת הדמויות שלו.

מנחת הפאנל: פנינה מולדובנו
משתתפים: הדס סלוין, שלי לויט ואסף רזון
יום שני, 23/9, 18:00 - 20:00


זהות וקטילה במפורש ובמכללה
הזהות באה לידי ביטוי בדרכים מגוונות ביצירותיו של ג'וס וידון, ובמיוחד ב"באפי". שוב ושוב מתמודדים ערפדים בסדרה עם האדם שהיו פעם, דמויות בורחות מהמציאות והקוטלת עצמה מתמודדת עם היותה גיבורה ועוברת תהליכי התבגרות. בעונה הרביעית של באפי הנושא בולט במיוחד - עם שותפה דמונית, אנשי צבא מסתוריים, אשת זאב סודית, משבר הזהות של ג'יילס וחילופי גוף עם פיית'. כל אלה מלמדים ששאלת הזהות היא למעשה הלב האמיתי של העונה כולה.

מרצה: נדב רזון
יום שני, 23/9, 20:00 - 21:00

 

דוקטור, מי אתה?

ב-2010, כשהתחלפו הכותבים בסדרה "דוקטור הו", השתנה עוד משהו חשוב. כמעט בלי שנרגיש התחיל סטיבן מופט, הכותב הראשי החדש, להכניס בין השורות את השאלה "מהי זהות?" ובמיוחד "מהי הזהות בשביל הדוקטור?" בהרצאה נתחקה אחרי הרמזים הפזורים בשלוש העונות האחרונות, ויותר משננסה למצוא תשובה לשאלה - ניתן לה לקחת אותנו לאיבוד.

הרצאה תכלול פרטי עלילה מכל עונות הסדרה המחודשת של "דוקטור הו".

מרצה: גליה בהט
יום שלישי, 24/9, 21:00 - 22:00


שרלוק, שלדון והזוקיני של שרלוק
לפי החוקרת גייל רובן, התרבות המערבית מכירה רק דרך נכונה אחת להיות מיני, והאחרות נחשבות חולות או לא-מוסריות. השיח הא-מיני מאתגר אף יותר - האם א-מיניות היא פשע? שלדון קופר מ"המפץ הגדול" ושרלוק הולמס מ"שרלוק" מגלמים את הסטריאוטיפ הא-מיני, הנושק לסטריאוטיפ הגיקי של אדם חסר כישורים חברתיים. כמוהו, הוא מתעלם משלל אפשרויות העונג, הגילוי והיצירה שהזהות פותחת. ההרצאה תדון בייצוגים של א-מיניות ובפוטנציאל הגלום בשרלוק לפיתוח מערכות יחסים אינטימיות חלופיות.

מרצה: גאיה שטיינברג
יום שלישי, 24/9, 22:00 - 23:00


בן הוא גלורי, וגלורי היא בן?

היא: אלה משוגעת מיקום מקביל שזורעת סביבה הרס וטירוף; הוא: בן תמותה, מתמחה צעיר לרפואה שרק רוצה לעזור ולגעת בחייהם של אנשים. היא רוצה את המפתח; הוא רק מבקש להיות נורמלי. שתי ישויות, גוף אחד. גבריות ונשיות, פרפורמנס וזהות, שיגעון ונורמליות, באים יחד לידי ביטוי בדמות/דמויות של גלורי-בן. כאן נראה איך זה קורה בדיוק.

דרושה הכרות מוקדמת עם עונה 5 של "באפי קוטלת הערפדים".

מרצה: ג'ן שוקה

יום שלישי, 24/9, 11:00 - 12:00



הקרנה: אומת הטרקים (Trek Nation)

עשרים שנה אחרי מותו של יוצר "מסע בין כוכבים", ג'ין רודנברי, יוצא בנו למסע משלו, במטרה לגלות את ההשפעה התרבותית שהייתה למפעל החיים של אביו. בין חובבים למפורסמים, הבן מגלה איך הצליח אביו לגעת בחייהם של כל כך הרבה אנשים.

דוקומנטרי, ארה"ב, 2010, 90 דקות, אנגלית בלי כתוביות
במאי: סקוט קולתורפ
יום שני, 23/9, 0:00 - 2:00

 

אירועים נוספים, תכניה מלאה, הזמנת כרטיסים ועוד, באתר הפסטיבל.

 



 

וכעת לדבר החשוב באמת - כרטיסים חינם. כל מה שצריך לעשות זה לענות על החידון הקצר והקל. בין הפותרים נכונה יוגרלו 15 כרטיסיות בהן ניתן להשתמש להזמנת וקניית כרטיסים לשלושה עד שישה אירועים (תלוי באורכם) לבחירתכם. פרטים נוספים על הכרטיסיות והשימוש בהם, באתר הפסטיבל.

 

חשוב לציין כינוי שבו נוכל לפרסם את שמכם כזוכים, ושם מלא במדויק, וכתובת אימייל בה ניתן ליצור אתכם קשר.

תאריך אחרון למשלוח: יום שבת, 7/9/12 בחצות.