המסך המפוצל

ספכ``ש באפי: ``נקודת ביקורת``

פרק שנים-עשר: Checkpoint

מאת: JW

פורסם: 21-07-2002
9 תגובות
נתחיל דווקא בנקודת השיא של הפרק, מונולוג ה"הארה" של באפי:

"הרבה אנשים דיברו אלי בימים האחרונים. כולם עומדים בתור להגיד לי כמה לא-חשובה אני. וסוף סוף הבנתי למה. כוח. לי יש אותו. להם אין. זה מעצבן אותם."

ובאפי אכן סבלה הפרק מתקפות רבות, מכל החזיתות: גלורי (שמזלזלת בחוזק הפיזי של באפי, ובתת-המודע של באפי, גם ביכולת שלה להגן על משפחתה, ועל דון בפרט); מועצת הצופים (שמזלזלת בקוטלת שבבאפי ובכישוריה כאחת כזו, שלא לדבר על הזלזול בחבריה ובצופה שלה); ספייק (שמזלזל בבאפי גם בתחום הרומנטי וגם בעניין המראה החיצוני); הפרופסור להיסטוריה (שמזלזל בה מבחינה שכלית, אינטלקטואלית); וצבא האבירים מהמסדר העתיק (שמדגיש אצל באפי את תחושת הבדידות והנחיתות הכמותית). פרק די קשה נפשית בשביל הקוטלת שלנו, ובכל זאת באפי מתעלה על כל אלו ומצליחה להבין ולהפנים, להתגבר על תחושות הנחיתות וחוסר הביטחון, ולקחת שליטה. בתחילת הפרק מביעה באפי חוסר רצון מעובדת הגעת מועצת הצופים לסאנידייל. מאוחר יותר, היא חוששת מהאפשרות שהם יבחנו את ההחלטות שלה ו-"ישאלו אותי שאלות שאני לא יכולה לענות עליהן", "יצפו ממני להיות קוטלת ולדעת דברים", שמא הם ילכו מבלי לתת לה מידע על גלורי ולכן לא תדע כיצד להגן על דון. היא אף מציינת "אני רק אני, ואני לא יודעת כלום" או "אני לא יכולה לאבד אותך" לג`יילס. חוסר הביטחון הזה שלה, התלות המוחלטת בהם ובג`יילס והדימוי העצמי הנמוך (יחד עם הניסוח הפשטני) מציירים אותה כמעט ילדותית וחסרת אונים, תכונות שמאוד לא מאפיינות קוטלת. אבל באפי הקוטלת, כמו תמיד, פועלת במיטבה תחת לחץ וברגעי שפל והיא תופסת פיקוד, מתבגרת. "את מתמודדת עם מבוגרים" אומר לה קוונטין בהתחלה, ומתנשא מעליה, ובסוף הפרק היא מוכיחה לו בדיוק עד כמה בוגרת היא, ומחזירה לו באותה מטבע מתנשאת.

הפעולה שנוקטת כאן מועצת הצופים בביקורה מקבלת שמות וכינויים רבים שמדגישים את משמעויותיה הרבות ושווה לשים אליהם לב: "ביקורת", "בדיקה", "מבחן", "פרוייקט", "חקירה", "המלצות"...

ומועצת הצופים בחקירותיה, ביודעין או לא, פוגעת בדיוק רב גם בנקודות התורפה של שאר הסקוביס: - רגשי הנחיתות שלה לגבי יכולות ורמת הכישוף שלה, וחוסר הביטחון לגבי תפיסת הסביבה את יחסיה הלסביים עם טארה (קטע שצונזר ב"סטאר וורלד").




כמובן, ההשפעה הגדולה ביותר שלהם ניכרת על , שאף מאבד את עשתונותיו כמה פעמים במהלך הפרק. נקודת התורפה שלו היא תפקידו כצופה וחוסר הביטחון שלו בביצועיו. החשש שמא לא אימן והכין את באפי מספיק מקנן בו תמידית, והוא מרגיש שמועצת הצופים מנסה לקחת את השליטה מידיו (שוב) ולהפוך את באפי לכלי נתון למרותם. יחסיו האישיים עם באפי רק מסבכים את העניין, וכמובן - האיומים שלהם לגבי סגירת חנות הקסמים וגירושו.

שימו לב שהוא עובר תהליך לגמרי הפוך: ב-"Helpless" הוא בתחילה משתף פעולה עם המועצה בחוסר רצון, לאחר מכן מתנגד נמרצות בגלל קרבתו הרבה לבאפי, ולבסוף מפוטר. כאן מן ההתחלה הוא מתנגד נמרצות, נאבק ומוחה, לאחר מכן משתף פעולה בחוסר רצון בגלל קרבתו הרבה לבאפי ושכנועה הרב, ולבסוף גם מוחזר לעבודתו. האם זה רק בגלל שבעונה השלישית הוא עבד בשבילם וכעת לא? גם, אבל העניין הרבה יותר קשור ליחסיו עם באפי והקירבה הגדולה ביניהם שרק הלכה והתחזקה עם השנים. ג`יילס הוא לא רק הצופה של באפי (כל העונה הרביעית הוא גם לא תפקד כצופה כלל), הוא דמות אב סמכותית, יועץ דרך חכם, עמוד משענת בעת צרה וחבר יקר. לכן הוא גם מגיב בצורה כה אמוציונלית כאשר גוף חיצוני מגיע, תוקע חיץ בין שניהם ומבקר את כל מערכת היחסים שלהם.


המועצה אף חוקרת את ספייק ומאבחנת בקלות את רגשותיו כלפי באפי, ובכך משלימה את תהליך ה"פירוק והרכבה" - מועצת הצופים משמשת כאן כלי מסוים שבעזרתו נבחנות כל מערכות היחסים של הדמויות הראשיות כלפי באפי, ובינן לבין עצמן. הצופים נאלצים לצפות מהצד, בצורה חיצונית, בדמויות כשהן מתארות ומתייחסות זו לזו. ובסופו של דבר, בניגוד לרוב הציפיות, הניתוח וההתעמקות רק מגבשים ומלכדים את החבורה (מה שמובע בנאום של באפי ובעיקר בקריאות העידוד ומחיאות הכפים בסופו). באפי בנאומה הסופי מנטרלת את כל ההשפעות השליליות של חברי המועצה, כל הביקורות, הזלזול וההתנשאות, ומספקת "טיהור" מהול במעין "ניצחון" שלה ושל חבריה עליהם.





בשיחתם הראשונה של באפי וספייק היא מציינת בפניו "I never need you, Spike". כתגובה לכך הוא מנסה לפגוע בה בחזרה ומשחק על נקודות החולשה שלה לגביי קשריה הרומנטיים, וגורם לה לתהות במקצת. חשוב לשים לב שהיא מציינת "אני לא צריכה חבר שיציל אותי, או בשביל כל סיבה אחרת". האם יש כאן גישה חדשה? מסר מסוים?...

ולעומת זאת, כמה סצינות לאחר מכן היא מגיעה אליו ואומרת "I need your help", ומפקידה בידיו את הדבר היקר לה מכל - משפחתה. הניגוד מדגיש בצורה יפה קירבה מסוימת ביחסים בין שניהם.


עוד בפרק, גלורי מעבירה את פעולותיה למציאת המפתח להילוך גבוה יותר, והעלילה העונתית מתחילה לתפוס תאוצה ותשומת לב. הקשר בינה לבין בן עדיין לא ברור, וכעת נוספה גם קבוצת האבירים חברי האחווה שמעונינת להשמיד את המפתח.

שמה של חברת המועצה שכתבה תיזה על ספייק אינו מוזכר בפרק, אך בתסריט הצילום המקורי מתייחסים אליה בשם "לידיה".