המסך המפוצל

מנת היום 11/3/14

הפרקליט, ולנסה: איש של תקווה ועוד

מאת: שי שגב

פורסם: 10-03-2014
0 תגובות

22:00 ולנסה: איש של תקווה | Walensa: Man Of Hope, ערוץ Yes3

בכורה ארצית בלעדית. נציג פולין לאוסקר 2014. סרטו של אחד הבמאים הפולניים הגדולים והחשובים בכל הזמנים, אנז'יי ויידה, מציע מבט מקיף על חייו של אחד האנשים המשפיעים במאה ה-20 - נשיא פולין לשעבר וחתן פרס נובל לך ולנסה. ויידה מתאר כיצד הפך ולנסה מחשמלאי פשוט שנרתע מעימותים לאחת הדמויות המובילות במאבקם של העובדים, ולבסוף למנהיגה של ההתנגדות הפולנית לשלטון הקומוניסטי. למרות ההערכה הרבה שרוכש ויידה לוולנסה, הוא נמנע מלהאדיר אותו ולא חושש להציג לצד תרומתו האדירה למאורעות ההיסטוריים שהשפיעו על העולם כולו, גם את הצדדים הפחות מעוררי השראה של המנהיג האגדי. שחקנים: רוברט ויקייביץ ("באפילה"), אגניישקה גרוצ'ובסקה ("באפילה"), מריה רוזאריה אומאג'יו ("לרומא באהבה"). במאי: אנז'יי ויידה ("פנינים ואפר", "איש השיש"), פולין, 2013. אחד מאותם סרטים ביוגראפיים שגורמים לצופה לחשוב שהוא נמצא במקום וחווה את ההתרחשויות. הרבה עוצמה וסיפור משכנע. ציון: ♥♥♥♥♥

 

 

22:00 הפרקליט | Rake, ערוץ Yes דרמה

דרמה קומית חדשה המבוססת על הסדרה האוסטרלית המצליחה "רייק". הסדרה עוקבת אחר החיים המצחיקים, ההזויים, והמסובכים להפליא של הסניגור הפלילי קיגן די (גרג קיניר, "מיס סאנשיין הקטנה"). ביום אחד ויחיד קיגן זוכה לכינויים רבים כמספר האנשים שהוא פוגש: גרושתו (מירנדה אוטו, "שר הטבעות") טוענת שהוא "לא מהימן", הבן שלו מכנה אותו "חבר", רוב השופטים טוענים שהוא "עלבון למקצוע", מס הכנסה מכנה אותו "הנתבע", ועבור סוחר הסמים הקודם שלו, הוא פשוט "אבידה טרגית". הוא תמיד מנסה לעשות את מה שנכון, אך במקביל נאבק להציל את עצמו מאלמנטים רבים של הרס עצמי שממלאים את חייו, כמו התמכרויות שונות, למשל לנשים והימורים. קיגן הוא אחד המכורים הכי גדולים של החיים: חסר פילטרים, מבריק ומלא חן באופן מתסכל. שיקול הדעת הלקוי שלו וחוסר היכולת לצנזר את עצמו, גורמים לכך שרק לקוחות שאף עו"ד אחר לא מוכן לגעת בהם, מגיעים אליו, אך מאחורי חוסר הברירה נמצאים גם אופטימיות נחרצת ואמונה בצדק, שמתדלקות את הנחישות שלו להגן על אלו שנראה שהם חסרי תקנה. את מרבית התיקים שלו, קיגן מקבל מבן לאון, (ג'ון אורטיז, "Luck") החבר הכי טוב שלו מאז בית הספר למשפטים. בן נשוי לסקרלט (נייקר זדגן, "אמילי אוונס", "האירוע"), שגם היא חברה ותיקה של קיגן, אבל גם יריבתו בבית המשפט, בהיותה עוזרת התובע המחוזי. פרט לתיקים המאוד מעניינים שקיגן לוקח לטיפולו, עוקבת הסדרה גם אחר עלילותיו ותלאותיו האישיים, כולל חובו המאמיר לסוכן ההימורים שלו ומערכות היחסים שהוא מנהל עם כמה נשים במקביל, ביניהן גם "מיקי", הזונה החביבה עליו, שבה הוא מאוהב.

 

 

22:55 מוצרט סופרסטאר | Mozart Superstar, ערוץ 8 (הוט)

כ-250 שנה לאחר מותו של וולפגנג אמדאוס מוצרט, ניתן לומר בביטחון שהוא היה הסופרסטאר הראשון בעולם. מה היה קורה אם היינו זוכים לחוות את מוצרט על כל גאוניותו בעידן שלנו, בו ההערצה חוצה גבולות וכוכבי פופ זוכים לכבוד מלכים? מאלביס פרסלי לליידי גאגא, מג'ון לנון למייקל ג'קסון ולמדונה, הכוכבים הגדולים של המאה ה-20 והמאה ה-21 יכולים רק לחלום על הישגים כמו של המלחין וולפגנג אמדאוס מוצרט - הכוכב האולטימטיבי של המאה ה-18. במהלך חייו הקצרים מוצרט כתב לא פחות מ-637 יצירות ומעל 200 שעות של מוסיקה, שנמכרו ביותר ממאה מיליון עותקים ויותר מ-12,000 ביוגרפיות הוקדשו לסיפור חייו. כוכבי הפופ של היום עדיין מנסים להגיע לקהל כה גדול, שהמוזיקה שלהם תשולב ביצירות אמנות אחרות ואפילו במשחקי וידאו, להיות נושא למחקרים של אנתרופולוגים, סוציולוגים, או היסטוריונים ובעיקר לא לרדת מהכותרות, גם יותר ממאתיים שנה אחרי מותם. ARTE, 2012.

 


***

מדור "מנת היום" מסכם את כל מה שחדש בערוצי הטלוויזיה, על פי עדכונים המתקבלים מגופי התוכן והשידור. לעיתים נופלות טעויות בעדכונים אלה מסיבות שונות, נשמח אם תתקנו לטובת הקוראים. כותב המדור מדרג רק את התכנים בהם צפה, אשר לחלקם אף ניתן למצוא ביקורת מלאה ומפורטת באתר בו הוא כותב עם הקלקת קישורית המילה ציון.