המסך המפוצל

מסע בין הצעות

שלמקו מנתח את טיוטת ההצעה של רודנברי לסדרה "מסע בין כוכבים"

מאת: שלמקו GRAS

פורסם: 23-03-2014
0 תגובות

חמישים שנים, פחות או יותר, עברו מאז שמסע בין כוכבים עלתה לשידור ושינתה לעד את המדע הבדיוני הטלוויזיוני (לכל ההוביאנים אי שם – המד"ב הטלוויזיוני האמריקאי, בסדר?). לכבוד התאריך עלתה לרשת טיוטת ההצעה שג'ין רודנברי כתב לרשתות השונות על מנת למכור להן את רעיון הפקת מסע בין כוכבים.

 

בזמן כתיבת ההצעה ג'ין רודנברי כבר היה מפיק טלוויזיה משופשף ואפשר לראות את זה: ההצעה היא טקסט שיווקי לכל דבר. לרודנברי היה חזון אוטופי לגבי העתיד, חזון שאותו הצליח להעביר בסדרה עצמה, אבל בהצעה הזאת אין לכך שום זכר. מה שיש אלו הסברים רבים המתייחסים לכך שהסדרה תהיה מאוד זולה להפקה: אם מצלמים, למשל, באולפנים ליד סרט על מצרים, אפשר להשתמש אחר כך בסטים הקיימים על מנת לכתוב סיפור על כוכב הפרעונים, ובכלל - הסטים יהיו סטים סטנדרטיים של טלוויזיה. בתמונות המיניאטורה של הספינה אפשר להשתמש פעם אחרי פעם אחרי פעם, וכמובן, " במקומות שבהם יידרש הדבר סוגי "חייזרים" ייווצרו באמצעות ריפודים, פיאות ותכסיסי איפור פשוטים יחסית." (ניסוח התרגום של ענבל שגיב-נקדימון).

 

ידוע ש"מסע בין כוכבים" עברה שינויים מאז החזון הראשוני של רודנברי, ובאופן ספציפי שינויים די משמעותיים בין פרק הפיילוט "הכלוב" ובין הסדרה עצמה. קפטן קירק היה פעם קפטן פייק, ספוק לא היה הסגן של קירק ובמקומו הייתה סגנית קשוחה בשם "מספר אחת" ומעט מאד שחקנים נשארו בין הפיילוט לסדרה, אבל בקריאה של ההצעה הראשונית אפשר לראות עוד שינויים רבים. בעצם, אין במסמך הראשון שרודנברי כתב כמעט שום פרט שלא עבר שינוי. לאנטרפרייז קראו פעם "יורקטאון"; הדמות היחידה ששמרה על השם המקורי היא מר ספוק (והכינוי "בונז", למרות שלרופא בכלל קראו פיליפ בויס); ספוק עצמו היה בכלל חצי מאדימי ותפקיד מזכירת הקפטן היה אפילו סקסיסטי יותר מאשר מה שבסוף היה בסדרה.

 

 

ויליאם שאטנר (קפטן קירק) בפרק הראשון של הסדרה "Where No Man Has Gone Before"

 

בעצם, אם מדברים על שינויים, ההמצאה הכי מרכזית של מסע בין כוכבים, ואולי סימן ההיכר הכי מפורסם שלה - המשגר - בכלל לא היה מתוכנן! לפי התכנון המקורי הנחיתות היו מתבצעות באמצעות מעבורת (שנקראה "טיל סיור") והיו אמורות להיות מוצגות רק כסרט על מסכי החללית, אבל הסתבר שאפילו זה יקר מדי, והמשגר הומצא על מנת לחסוך עוד בעלויות.

 

אבל יש דבר אחד שלא השתנה בין ההצעה המקורית לבין הסדרה, והוא גם בבת עינו של רודנברי (ומוחבא די טוב בהצעה): מסע בין כוכבים נועדה להיות סדרה אלגורית שבאמצעות בניית עולמות דומים לכדור הארץ שלנו תגרום לצופים לחשוב על מה שקורה בעולמם. הרבה מפרקי המופת של הסדרה היו בדיוק כאלו - הקצנה של בעיה חברתית, כך שמצד אחד הצופה לא יקבל הרגשה של הטפה, אבל מצד שני כן יישאר עם חומר למחשבה. רודנברי מציע כמה רעיונות כלליים לסיפורים כאלו, למשל: אל קפון הפך לנשיא; עולם אוטופי שנשלט ע"י משטרת מחשבות; עולם בו נערכה מלחמה אטומית; עולם בו נשים שולטות ומתייחסות לגברים כאל חיות מחמד (כולל מלונה!), עולם בו האנשים הלבנים הם עבדים ועולם בו הבקר הוא בעצם תבוני.

 

כל רעיון לפרק בהצעה הוא פיסקה בקושי, אבל אפשר להרגיש את הלקח שאותו ניסה רודנברי להעביר בכל אחד מהם. אפשר גם לראות, אפילו דרך אותם מתווים קצרים, עוד סוג ידוע של פרקים של מסע בין כוכבים, והפעם ידוע לשמצה - פרקים שבהם העולם הוא בעצם העתקה של פיסת היסטוריה של כדור הארץ - עולם של אבירים וקרבות חרבות; עולם שהוא חצרו של ג'ינג'יס חאן, ועולם בו מושבה אנושית התדרדרה לימי המערב הפרוע, פרקים שנועדו אך ורק כדי לנצל תפאורות ותלבושות קיימות ללא צידוק רעיוני.

 

ההצעה חושפת יפה את התכנון של רודנברי למסע בין כוכבים, אבל - במפתיע - מעט מאד מהרעיונות שהיא מעלה באמת הפכו לפרקים אמתיים בסדרה. חלק מההצעות נשמעות מטופשות וחלק באמת חבל שלא הופקו; בפרספקטיבה של חצי מאה, משעשע לגלות שחלק מהרעיונות הופקו לבסוף בסדרות אחרות דוגמת פיוצ'רמה (כוכב שבו הרובוטים חיסלו את כל האנשים ופרק שבו יישות חייזרית מגיעה לכדור הארץ בשביל לאכול את התבונה האנושית. ברצינות.) אם כי לא ברור אם המדובר בצירוף מקרים או משהו מתוכנן יותר.

 

אפשר לקרוא את ההצעה של רודנברי כמסמך שמלמד איך לנסות למכור קונספט חדש למנהלי טלוויזיה, ואפשר לקרוא אותה כמסמך החזון של רודנברי - מה שרד את המעבר להפקה, מה נפל - וחבל, ומה נפל - וטוב שכך. אבל דווקא למי שמכיר את מסע בין כוכבים, זה מסמך מעניין שמראה עד כמה הסדרה נועדה להיות משפיעה עוד לפני שנכתב אפילו תסריט אחד.

 

!/YaelWatchTOS%20%20%20">יעל רואה TOS".