המסך המפוצל

פרוייקט גרינלייט

הצפייה בסדרת התעודה "פרוייקט גרינלייט" היא חוויה נדירה. אל תפספסו את מה שנשאר ממנה

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 14-08-2002
8 תגובות
כמעט אף פעם לא יוצא לנו לראות איך באמת עושים סרט. כולנו ראינו תוכניות "מאחורי הקלעים של הלהיט החדש של הקיץ", אבל אף פעם לא ראינו איך באמת עושים סרט. תהליך קבלת ההחלטות, ישיבות הפקה, איך מחליטים מה לקצץ ועל מה כן להוציא כסף ועוד שאלות שהן אלו שחורצות את גורלו של הסרט, לשבט או לחסד. פרוייקט גרינלייט מעניק לנו הזדמנות נדירה במיוחד לראות את זה.

פרוייקט גרינלייט הוא פרוייקט ייחודי שבו התבקשו גולשים באתר שהוקם במיוחד לצורך העניין, לשלוח תסריטים לסרטים אותם כתבו, אך אין להם כסף להפיק אותם. מתוך אותם אנשים שישלחו את תסריטיהם, יבחר אדם אחד שיקבל מיליון דולר מאולפני מירמקס כדי לעשות את הסרט שלו.

סרט התעודה הנושא את אותו שם עוקב אחר הפרוייקט החד פעמי הזה ועושה זאת בצורה מרתקת ומדהימה. שני הפרקים הראשונים והמצויינים, אלה בהם ראינו איך נבחר הזוכה, היו דווקא הפחות מעניינים מבין פרקי הסדרה כולה, אך היה בהם דבר שלא היה בפרקים שלאחר מכן: דרמה אנושית מרגשת. מתי בפעם האחרונה התרגשתם באמת מסדרת דרמה? שני הפרקים הראשונים של "פרוייקט גרינלייט" יכולים להוות שיעור מצויין עבור היוצרים שיש בטלוויזיה היום בנושא "איך לרגש באמת את הצופה".




אבל הדבר המרתק האמיתי ב"פרוייקט גרינלייט", הוא הפרקים הבאים. שם אנחנו עוקבים אחר האדם שנבחר לביים את סרטו ומגלים שהוא לא יודע כלום. זו הפעם הראשונה שהוא מביים סרט, ולמרות העובדה שלבנאדם יש כישרון מסויים, הרי ששום דבר שעבר בחייו לא הכין אותו למה שהוא עומד מולו עכשיו.

פיט ג'ונס, הבמאי הזוכה: אם הם ידבקו בהחלטה שלהם, אני אתקשר אליהם ואתחיל לבכות. הסיפור שכתבתי הוא הסיפור שכתבתי ואני לא מתנהג בחוסר זהירות עם הכסף שלהם!

אחרי ההופעה אצל ג'יי לנו והחזרה למציאות הבין הבמאי המתחיל שלנו שה"זכייה בלוטו" היא רק הרגשה רגעית ועכשיו צריך לקום לעבודה. ולא מדובר בעבודה קלה. מיליון דולר, סכום דימיוני עבור רבים מאיתנו, נשמע לפתע כמו סכום קטן מדי להפקת סרט. פתאום צריך לחשוב איפה לקצץ? מה להוריד? על מה לוותר? האם על חלק אינטגרלי מעלילת הסרט כמו השנה בה הוא מתרחש (1976)? או אולי דווקא על המיקום של הסרט (שיקגו)? ואולי על שניהם?

פיט ג'ונס: "סתם מתוך סקרנות, כשאתה אומר 'בואו נצלם את זה בבריכת שחיה במקום באגם', זה אומר שזה ייראה כאילו זה באגם?"
ג'ון גורדון, סגן נשיא מירמקס: "לא, תצטרך להתאים את התסריט שלך לאתר שיש לך"
פיט: "אז למעשה קיצצת את גורם הסכנה שיש לסצינה הזאת"
בן אפלק, מפיק הסרט, מספר דקות מאוחר יותר: "בריכת שחיה?! הסכנה היחידה שם היא שתשתין ויווצר מסביבך עיגול! אין שום סכנה בבריכת שחיה!"
(סצינה אופיינית מתוך דיונים על התקציב)

שניים מהאחראים על הפרוייקט, הם מאט דיימון ובן אפלק, שהפריצה הגדולה שלהם היתה ב"סיפורו של וויל האנטינג". אחרי הקשיים העצומים בהם נתקלו במאמץ לעשות את הסרט שלהם הביאו אותם להעלאת הרעיון בפני אולפני מירמקס, שלמרבה הפתעתם נענו לרעיון בחיוב.

אחד הדברים הכי מדהימים בסדרה הזאת, קרה בפרק הרביעי. פיט ג'ונס ושאר האנשים בהפקה מיואשים לגמרי מדרישות הקיצוץ של האולפן. למשרדם נכנס בן אפלק, שמחליט לעשות מעשה. מסתבר, שאת האדם היחיד באולפני מירמקס שמסוגל לאשר תוספות בתקציב, לא ניתן להשיג כבר כמה ימים. אחד התפקידים של שאר המנהלים באולפן הוא למנוע מצוות ההפקה של "קיץ גנוב", הסרט הנבחר, "להגיע" אליו. בן אפלק, כוכב שוברי קופות כמו "ארמגדון", בהינף שיחת טלפון אחת, מצליח לשוחח איתו בטלפון ובתוך שניות גורם לו לאשר תוספת זעומה של כחצי מיליון דולר. חמש דקות לאחר מכן, מתקשר אותו אדם שטען שלא ניתן להשיג את "הבוס הגדול" ובוכה לבן אפלק "איך הוא יכל לעשות לו דבר כזה מאחורי הגב". מכיוון שרוב שיחות הטלפון מתבצעות דרך הרמקול ולעיני המצלמה, מבקש האדם מהעבר השני של הקו מבן אפלק להרים את השפופרת, כדי שאנחנו הצופים לא נשמע. צריך לראות כדי להאמין.

"פרוייקט גרינלייט" היא סדרת תעודה מרתקת. חמישה פרקים כבר שודרו בה. היום משודר הפרק השישי. אל תחמיצו את מה שנשאר ממנה.





"פרוייקט גרינלייט", ימי רביעי בשעה 22:20, יס פלוס בלווין.