המסך המפוצל

אומרים ישנה ארץ

אהבתם את "הבורגנים"? השתגעתם על "שבתות וחגים"? קבלו את הדבר הגדול הבא: "בנות בראון". הנאה צרופה מובטחת

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 11-10-2002
6 תגובות
אומרים ישנה ארץ
ארץ שכורת שמש
איה אותה ארץ?
איפה אותה שמש?
המנון חדש נולד. הוא מיועד לכל מי שנמאס לו מ"לא קלה היא". את שרית וינו אלעד וחני פירסטנברג מחליפה ירדן בר כוכבא. את "דרכנו" מחליף "אומרים ישנה ארץ". את "הבורגנים" מחליפות "בנות בראון", ובצורה נהדרת, יש לציין. כי "בנות בראון" היא סדרת טלוויזיה נפלאה, ואת זה אפשר להגיד כבר אחרי צפייה בעשר הדקות הראשונות של הפרק הראשון שלה.

חמישה גורמים חשובים חברו זה לזה כדי להפוך את "בנות בראון" להפקת המקור המוצלחת ביותר של ערוץ 2, לפחות בתקופה האחרונה:

1. המבנה שלה - הפרק הראשון מתרחש בשנת 1985, הפרק השני יקפיץ אותנו שנה אחת קדימה, וכן הלאה, עד לשנת 1992 - הפרק השמיני והאחרון. החוויות שעוברות על הדמויות בסדרה, ישתלבו עם האירועים שקרו במדינה בשנים הללו, החל במלחמת לבנון, דרך מותו של מנחם בגין וכלה בעלייתו של יצחק רבין לשלטון.

אתה יודע מה? עכשיו תעשה לי בוחן פתע בהפריות חוץ-גופיות. יש דבר אחד שאני לא אדע, אל תיקח אותי.
2. הכתיבה - עירית לינור הופקדה על הכתיבה והוציאה תסריט מעניין עם דיאלוגים שנונים ועלילה מתמשכת ראויה. עירית לינור, שכבר כתבה כמה וכמה ספרים שחלקם אף הפכו לסרטים ("שירת הסירנה", למשל), מוסיפה לרזומה שלה עוד הפקה שאפשר להתגאות בה.



אני אלי מנשה, אלי שם פרטי, מנשה שם משפחה
3. השחקנים - נראה כאילו עירית לינור ליהקה את השחקנים שלה עוד לפני שכתבה את הסדרה, וזה, כפי שמלמד אותנו העבר, מתכון להצלחה. כל דמות תואמת כל שחקן כמו כפפה ליד. ירדן בר כוכבא המקסימה היא חלי בראון, שמאוהבת, לפחות בתחילת הסדרה, בגבי אלקלעי, הלא הוא ליאור אשכנזי. אבל גבי, שטרוד בלעזוב את הכפר בו גרה אימו (רבקה מיכאלי) ארבעים שנה, לא שם עליה ולא ממש רוצה קשר איתה. לפחות לא רציני מדי. לחלי יש אחות, קוראים לה דפי (דורית לב ארי) ויש לה חבר חייל, שנמצא בלבנון (נתי רביץ, תפקיד אורח). במקום משפחת אלקלעי שעוזבת נכנס בחור בשם אלי מנשה. אלי מנשה הוא בחור משונה. הוא מדבר בשפה גבוהה מדי, אולי זה בגלל שהוא עצמו גבוה מדי. גולן אזולאי, סמל המחלקה המפחיד מ"טירונות", כאילו נולד לתפקיד אלי מנשה. בתפקיד הוריהן של חלי ודפי נמצאים שני השחקנים הותיקים אסי דיין ועליזה רוזן. אבי יקיר כפרופסור גידי קראוס, אצלו עובדת חלי ויאיר לוטן כבנו, יובל, בו מתאהבת חלי משלימים את תמונת הפרק הראשון. בפרקים הבאים יגיעו שחקנים נוספים.

זה גבי? לא נראה לי כל כך מכוער הגבי הזה... גם לא נראה לי נמוך...
4. המיתוג - דומה שהפעם חשבו ב"קשת" עד הסוף. הם ידעו שיש להם מוצר טלוויזיוני נדיר באיכותו, לפחות בנוף הישראלי, והחליטו להגיש לנו את "בנות בראון" בסיומו של ערב טלוויזיה ששווק תחת השם "יום חמישי. יום טלוויזיה". לפני פרק פתיחת הסדרה אמורה היתה להיות משודרת תוכנית הפתיחה של "רק בישראל", אך זו נדחתה לשבוע הבא, עקב פציעתה באורח קל של אורנה בנאי בתאונת אופנוע.

5. המעבר המושלם לפרסומות - בעוד זכייניות אחרות, בעיקר ירושלמיות, נוטות להכניס לעיתים הפסקות פרומואים שלא לצורך, השכילה "קשת" לשדר את "בנות בראון" בחסות. הדבר גרם לכך שלפחות הפרק הראשון לא נקטע אפילו פעם אחת וכל ארבעים הדקות שלו שודרו ברצף מעורר השתאות. המשפט "הסדרה בנות בראון משודרת בחסות..." הופיע לפני פתיחת הפרק ולאחר סיומו, בלי שום "תזכורת" לכך במהלך הפרק בשום צורה שהיא (לא קטיעה של הפרק עצמו ולא שקופית חסות מרגיזה בראש או בתחתית המסך). מהפכני בצורה חיובית.

זה לא שאני לא אוהב אותך וכל השטויות האלה, אבל לא כמו שאת מתכוונת

אז כל מי שפספס את הפרק הראשון, שלא ירשה לעצמו לפספס את הפרקים הבאים. גם ככה אין הרבה מדי. לא פרקים, ולא הפקות מקור מוצלחות כל כך.





"בנות בראון", חמישי 22:15, ערוץ 2.


אתר קשת