המסך המפוצל

ערוץ ההורדות

מה צריך לדעת לפני שמתכוונים להוריד מהאינטרנט את הפרק החדש של סמולוויל? איך מגיעים אל העונה השביעית של באפי?

מאת: JW

פורסם: 29-10-2002
43 תגובות
הבהרה: המעמד החוקי של הורדת סדרות באינטרנט הוא עמום במקרה הטוב, בלתי חוקי במקרה הרע. זה לא אומר שמי שיוריד פרק מסדרה ימצא עצמו מובל באזיקים אל עבר בית המעצר הקרוב, למעט אולי בחלומותיהם הורודים של בעלי המניות באולפנים ההוליוודים, אבל מוטב שתדעו - אם זה לא היה ברור לכם מלכתחילה - שחוקיות הדבר איננה מלאה. איננו מעודדים עבירה על החוק כלל וכלל. מצד שני אנחנו מבינים טוב מאד את תסכולם של אוהבי טלוויזיה שנמאס להם מערוצי טלוויזיה מקומיים אשר לתחושתם מתעללים בהם, "לוקחים" להם סדרות, ממתינים תקופות ארוכות עד אשר מקרינים פרקים שעברו כבר שנתיים ויותר ממועד הקרנתם המקורי בארה"ב, והחמור מכל: לא רוכשים כלל סדרות כאלו ואחרות אשר אוהבי הטלוויזיה, בתור שכאלה, ממתינים להן בכיליון עיניים. לפיכך, די מובן שמעריצים אלו ואחרים מוצאים דרכים אלטרנטיביות למלא את החסך בצפיה בסדרות אהובות באין דרכים "רשמיות" לעשות זאת.





עולם ההורדות מהאינטרנט הוא למעשה כובע שיש לו שלוש פינות שמשלימות אחת את השניה - סוג החיבור לאינטרנט, סוג הקובץ ואמצעי ההורדה. כל מרכיב אחד תלוי בשני חבריו, וכששלושתם מתפקדים ברמה הרצויה הם מובילים אתכם אל גן העדן העולמי של חובבי הטלוויזיה.

סוג החיבור:
או במושגים ישראליים, אינטרנט רגיל (חיוג באמצעות קו הטלפון) או אינטרנט מהיר (ADSL, כבלים). זהו האלמנט המכריע ביותר בבואכם להוריד כל קובץ שהוא מהאינטרנט, וזה גם מה שיקבע את סף העצבים והמתח שלכם. והרי אנחנו כולנו ישראלים, AKA חסרי סבלנות, רוצים הרבה, מהר ועכשיו! לכן היתרון מצוי אצל בעלי האינטרנט המהיר, שיכולים בתנאים אופטימליים להוריד את הפרק החדש של "אנג'ל" באיכות מעולה בשעה וחצי, לעומת בעלי החיבור היותר איטי שעל מנת להוריד את אותו קובץ בדיוק, כנראה ייאלצו להתענות שעות על גבי שעות ואולי אף ימים מול המחשב (שילוו, סביר להניח, בצעקות על המסך, צ'אפחות ל-CPU, אולטימטומים לקו הטלפון ואיומי התאבדות קולקטיביים עם העכבר והמקלדת). לא שהעניין בלתי אפשרי, ניתן להוריד קבצים קטנים יותר באמצעות חיבור רגיל לאינטרנט בזמן סביר, אבל לצערנו בעולם האנטי-דמוקרטי של ההורדות מהאינטרנט, אין חוקי ייסוד של שוויון זכויות או אפליה מתקנת - בסופו של דבר, מהירים נהנים יותר.




סוג הקובץ:
תשכחו את כל מה שאמרו לכם עד כה - הגודל כן קובע! והוא מה שיכריע את איכות הצפיה וזמן ההורדה. הלא כל פרק הוא למעשה קובץ וידאו, ולקבצי וידאו קיימים מספר סוגים ופורמטים. פרק ממוצע יכול להיות מקודד במספר פורמטים שונים, שבדרך כלל מובדלים זה מזה באמצעות הגודל וסיומת הקובץ. ככלל - ככל שהקובץ גדול יותר, כך הפורמט טוב יותר והאיכות מעולה יותר. למשל בקובץ מסוג RM, שהוא הסוג הנמוך ביותר, תוכלו לצפות בבאפי נאבקת ברשע העונתי של העונה השביעית אך מבלי לראות את תווי פניה הענוגים או את מהלכי הקרב המדויקים, בעוד שבפורמט MPG לפתע תבחינו בחצ'קון קטן על מצחה של הקוטלת. אז למה להתפשר על איכות, תאמרו? אנחנו רוצים את הכי טוב! זה הקאץ' - קובץ יותר גדול לוקח יותר זמן להורדה, כמובן. ולבעלי האינטרנט הלא-מהיר מדובר לרוב ב"סיוט ברחוב אלם" נצחי. ולכן בפני כל חובב טלוויזיה ניצבת הכרעה לא קלה: איכות מול זמן. רייצ'ל רוס וג'ואי קצת מטושטשים אבל עכשיו, או חלקים ומדוייקים בעוד שש שעות? לא קל, חברים, לא קל.
מה גם שיש סדרות, מועטות אומנם, בהן אין כל כך אפשרות בחירה. פורמט אחד זה מה שיש, Take it or leave it. ולכן אם בא לכם לראות את לורליי ואמילי מתכסחות (שוב) או את דוסון וג'ואי חוזרים נפרדים וחוזרים (שוב) - תאלצו להתמודד עם קבצים גדולים בלבד.

הדבר הכי חם בעולם ההורדות מהאינטרנט הוא פורמט שנקרא Video CD. מדובר בקבצי MPG מאוד גדולים, מעל 400 מגהבייט, אך באיכות שיכולה אפילו לעלות על איכות שידור טלוויזיוני. את הקבצים הנ"ל ניתן לצרוב לדיסק באמצעות תוכנות צריבה עם אופציית וידאו-סידי, להכניס את הדיסק למכשיר די.וי.די ולצפות בפרק בטלוויזיה, באיכות של סרט די.וי.די, כאילו הוא חלק בלתי נפרד מעונת החורף החדשה של ערוץ 3. טורנדו היכה בסמולוויל? אבעבועות שחורות הדביקו את אי.אר? קפטן ארצ'ר נתקע בעתיד? אתם לא חייבים לחכות במתח חצי שנה בשביל הקונקלוז'ן, אלא פשוט לשים PLAY בשלט. ויש גם "סופר וי.סי.די" - כפול בגודל ואיכות שלא מן העולם הזה, ו-XVCD שהוא שילוב מסויים של שניהם... בקיצור, האופציות מרובות והפרקים נמצאים אי שם ברשת. רק צריך להושיט יד, ולקחת. אבל איך?



אמצעי ההורדה:
או, הגענו לתמצית העיקר. אז אינטרנט יש וסבלנות נגיד שיש, מאיפה בדיוק מורידים? כמו כל דבר בחיים, גם כאן הענין מתחלק לשלושה חלקים עיקריים:

1. אתרים. אם התמזל מזלכם, מצאתם אתר אינטרנט שמציע פרקים חדשים של הסדרה החביבה עליכם להורדה. אך אתרים כאלו נדירים בעיקר בגלל חוקיות של זכויות יוצרים ומקום מוגבל בשרת האתר. קבצי וידאו לוקחים מקום רב בזיכרון, ולכל אתר באינטרנט הגבלת אחסון בשרת. ולכן רוב אתרי המעריצים באינטרנט מציעים קליפים קצרים או קבצי וידאו קטנים (ראיונות וספיישלים) בלבד. מלבד זה, הגישה אל אתרים שכאלו היא חופשית לכוווו-לם, ועל כן הם יותר חשופים מבחינת חוסר החוקיות ועבירות זכויות היוצרים. לעיתים קרובות מפעילי האתר נאלצים להחליף כתובות בתדירות גבוהה, להוריד את הקבצים ואף לסגור את הבאסטה ולנפוח את נשמתם.

היתרון הגדול: קל, מובן, זמין ונוח, ומהירות ההורדה גבוהה מאוד, בדרך כלל.
החסרון הגדול: כמעט ואין כאלו וגם כשיש, האתרים עלולים להעלם להם חיש קל ביום בהיר אחד, כמו היו Wight lighters למשמע קריאת מצוקה, מבלי שהספקתם אפילו להיפרד כראוי עם מתנות ודמעות וכל הריטואל הקבוע. היה היו.

2. תוכנות שיתוף הקבצים (KAZAA, IMESH, EDONKEY...). האמצעי הפופולארי ביותר, שלמעשה מורכב מקהילת משתמשים אחת רחבה כשכל משתמש משתף את הקבצים שברשותו ומאפשר למשתמשים אחרים להוריד אותם הישר ממנו. ה"קיבוץ" של הרשת, ה"קולקטיב" של האינטרנט, אם תרצו. רוצים להוריד פרק מסוים? עשו חיפוש רלוונטי, חכו לתוצאות והקליקו פעמיים על שם הקובץ.

היתרון הגדול: פשוט ביותר להפעלה, מגוון ממוצע של קבצים וזמינות גבוהה יחסית (פרק ממוצע יופיע בתוצאות החיפוש כיום לאחר שידורו בארה"ב).
החסרון הגדול: תוכנות כאלו ספוגות במסחריות מכף רגל ועד ראש. דפי פרסומות שונות, משונות ומעיקות עלולות להופיע לנגד עיניכם בכל שניה, קולות וצלילים לא מוסברים שימלאו את המסך לפתע, תוכנות וקבצים מסוימים ימצאו את דרכם אל המחשב שלכם מבלי שביקשתם ועוד ועוד. כמו כן, התוכנות לא הכי אמינות. תוצאות החיפוש והורדת הפרקים תלויות בכמות המשתמשים שמחוברת ברגע נתון. לכן לפעמים לא יתקבלו תוצאות מדויקות, הורדות ייקטעו לפתע כשם שהתחילו, ולרוב אין קצב הורדה קבוע. מה גם ש"בשביל לקבל, צריך לתת", אם "תתפסו" ללא קבצים לשיתוף שאחרים יכולים להוריד מכם (וכך גם להאט את קצב ההורדה שלכם), לא תוכלו להוריד. בשורה התחתונה מדובר בתלות בנדיבותם של משתמשים אחרים, ואולי "כל ישראל חברים" אבל מישהו יכול להגיד אותו הדבר לגבי הסינים או הנורווגים?



3. רשת ה-IRC (או בשמה השגור בפי כל, המירק). רשת צ'אט במקור, שבאמצעותה ניתן להעביר קבצים ממשתמש אחד לשני בקלות. אך לא מדובר בשיתוף קבצים אלא בתעבורה חד צדדית לחלוטין. לא מדובר במשתמשים בודדים שמעבירים קבצים לכל דורש, אלא בשרתי קבצים מיוחדים, כתובות FTP בלעדיות, "רובוטי" הגשה מהירים ומנועי חיפוש. מעין עיר שלמה של קבצי וידאו. קיימים ערוצים שונים לכל סדרה וערוצי הורדה כלליים, והשלב הראשון הוא לגשת לערוץ המתאים, לבצע חיפוש, לגשת לסרבר המתאים, לאתר את שם הקובץ הרצוי ולהוסיפו לתור ההורדה. אז זהו, שכאן העניינים מתחילים להסתבך. כי למירק שפה משלו, חוקים וכללים משלו ועולם מושגים משלו. הטעות הכי קטנה ולא משמעותית שתעשו בניגוד לכללים הנוקשים עלולה להעיף אתכם, לנדות אתכם ולגרש אתכם מהערוץ בבושת פנים עם הזנב בין הרגלים. סבלנות? סובלנות? אדיבות? לא כאן, תנסו אולי אצל הבית הלבן של הנשיא בארטלט, תודה. שפת השימוש היא שפת DOS לכל דבר (DIR, CD..) אך יותר מורכבת, וכמות המשתמשים עצומה. קבלת הקובץ אינה מיידית, לכל שרת מספר מסוים של שליחות בבת אחת וצריך לחכות זמן רב במין תור וירטואלי, שלרוב שם בכיס הקטן את התור במשרד הפנים. על כל פרק חדש אחד שיוצא, צובאים ברחבי המירק כ-500 משתמשים שרק מתים להניח את ידם עליו.

אמנם לוקח די הרבה זמן להיכנס לראש המסובך של המירק אבל ברגע שקולטים - הגעתם לנווה המדבר.

היתרון הגדול: אוטופיה של סדרות טלוויזיה. נראה כאילו כל העולם ואחותו מקודדים כל סדרה אפשרית ומגישים אותה לקהל הרחב. העונה החדשה של "על גבול השפיות" עושה לכם את זה? או אולי דווקא "בקר" היא כוס התה שלכם? "זירת הפשע"? "של מי השורה הזאת בכלל"? "ארליס"? כל סידרה אפשרית שמשודרת בארה"ב (ואפילו כמה סדרות שעוד לא משודרות שם) ניתנות להורדה דרך המירק. גם סדרות דנדשות שבקושי התחילו את דרכן כמו "ג'ון דו", "פיירפליי", "מה שאני אוהבת אצלך", "בירדס אוף פריי", "בומטאון", "אברווד", "אמריקן דרימס" מציפות את ערוצי ההורדה. שלא לדבר על סדרות שנה ב' כמו "24", "סקראבס", "אליאס", "עמוק באדמה" שעוד לא נראו על מסך כחול לבן. יתרון נוסף: הפרקים החדשים מגיעים לשרתי המירק כ-24 שעות, ולפעמים יותר, לפני השידור בארה"ב. אם תשחקו עם הקלפים שלכם כמו שצריך וייפול בחלקכם ק"ג מזל טוב, תוכלו לצפות בהם ולספיילר לחבריכם האמריקאים על בסיס שבועי מה עולה בגורל הדמויות האהובות.
החסרון הגדול: מלבד התיסבוך הרב, התורים הארוכים, הסבלנות הרבה הנדרשת וכישורי הישרדות מפותחים, הסיכוי לניתוק פתאומי מרשת ה-IRC אורב מעבר לפינה שכן שרתי החיבור אינם יציבים במיוחד. נפסקה ההורדה? בחזרה לנקודת האפס, כל התהליך מהתחלה. חיפוש חדש, תור חדש... אתם עלולים למצוא את עצמכם עם חצי קובץ (במקרה הטוב) ותורים מפוצצים, מתחננים למישהו שישלים לכם את המגהבייטים החסרים. ולרוב אין קול ואין עונה.



אז כמו שאתם רואים, פתרון פלא של ממש אין כאן. גם הורדות מהאינטרנט מצריכות זמן, השקעה ומאמץ מסוים, דילמות ופשרות. הקונצנזוס העיקרי בקרב כל המשתמשים, אירוני ככל שיהיה, הוא שתמיד עדיף לראות פרקים הישר ממסך הטלוויזיה, בדרך הישנה והמקובלת. אבל שוב, לישראלים זו לא תמיד אופציה ריאלית. ומורט עצבים ככל שיהיה, כשהתוצר הסופי הוא פרק חדש מהעונה החמישית של "סקס והעיר הגדולה" או מהרביעית של "הסופרנוס" - הכל פתאום מתבהר לנגד עינינו והדרך נראית ברורה. מה, לא?


סייע בכתיבת הכתבה: assafTV