המסך המפוצל

יש אלטרנטיבה

אין מה לראות בכבלים? גם yes איננה אופציה ראויה עבורכם? תאמינו או לא, אפשר גם אחרת. הנה האפשרויות

מאת: assafTV

פורסם: 03-11-2002
9 תגובות
שטף הערוצים שנחת עלינו בשנתיים האחרונות עם פתיחת התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית גרם במידה מסוימת לתהליך הפוך, אנשים חשים תחושת רוויה מכל הערוצים. יש כאלה שדווקא כן אוהבים שמציפים אותם בערוצים רבים אבל מקטרים על המחיר הגבוה של חבילות הערוצים. האם יש פתרון לבעיותיהם? נו, ודאי!

חזרה לאנטנה
לפני קצת יותר מעשור, לפני פרוץ הכבלים, כולם השתמשו באנטנה ששימשה לקליטת ערוצים חופשיים מהאוויר. לא שהיו הרבה אופציות: הערוץ הממלכתי של רשות השידור, שידורי הניסיון של הערוץ השני, שידורי הטלוויזיה הירדנית בערבית ובאנגלית ושידורי טלוויזיית "המזרח התיכון" הלבנונית שאמנם פינקה אותנו בעשרות שידורים של "בחזרה לעתיד" (וגם בסדרה "קשרי משפחה". על האפשרות האם למנהלי התחנה היה פטיש על מייקל ג'יי פוקס נדון בהזדמנות אחרת), אך דאגה לצנזר כל סימן לחילול הקודש כולל אמירת השם המפורש (לא, לא זה שמתחיל ב"י" אלא "סתם" God) והשתיקה כל Shit ו-Damm. ככה זה כשבעל הבית הוא נוצרי מאמין.

אם רציתם יותר מזה, הייתם צריכים ללכת לכבלים הפיראטים, לשלם כ-50 שקלים בחודש, ולקבל את מיטב סרטי צ'אק נוריס שהגיעו לספריית הוידאו השכונתית פלוס סרט כחול בשישי בלילה. כל זה מלווה בעיצוב Dos-י של לוח המשדרים.

כיום, האופציות לא השתנו הרבה, אבל בהחלט השתפרו. ערוץ 2 כבר לא ערוץ חלקי שמשדר "ד"ש עם קליפ" אלא ערוץ מרכזי ומשפיע. גם ערוץ 1 משדר 24 שעות ביממה תוכניות בעברית / מתורגמות לעברית כאשר השידורים בערבית עברו לערוץ נפרד (שאף הוא אמור לעבור לקליטה באמצעות אנטנה). בקרוב יהיה ניתן לקלוט גם את ערוץ 10 באמצעות האנטנה.

שלושה ערוצים ישראליים המשדרים מגוון של תוכניות בידור, חדשות, וסדרות רכש מעודכנות הם די והותר ללא מעט אנשים. כבר היום, כאשר עוד לא ניתן לצפות בשידורי ערוץ 10 באמצעות אנטנה, ישנו שיעור נטישה של כ-3% מהלוויין לטובת האנטנה. המיתון והמחירים הגבוהים של הטלוויזיה הרב-ערוצית גורמים לאנשים לחתוך בסעיף תקציבי לא-זול זה. הוסיפו על זה את תשלום האגרה (כן, יש אנשים שמשלמים, לא כולם פורעי חוק במדינה, מסתבר) שעומד על כמה מאות שקלים בשנה ותגיעו למסקנה שאנשים מרגישים שהם כבר משלמים די והותר תמורת הצפייה בטלוויזיה.

לוויין
תתפלאו, אבל חברת yes לא המציאה את שידורי הלוויין בישראל. לכל היותר הסדירה אותם. כבר שנים רבות ניתן לקלוט ערוצים רבים באמצעות צלחת ואנשים השתמשו בה בעיקר כדי לצפות בשידורי ערוצים בשפות זרות, לרוב ממדינות מהם באו. לדוגמא, עולים מברית המועצות לשעבר קיבלו שלל ערוצים מ"אמא רוסיה". גם תושבים אשר מסיבות טכניות לא יכלו לקלוט את שידורי הטלוויזיה הישראלית באמצעות אנטנה השתמשו בצלחת כדי לקלוט את השידורים שהועברו באמצעות הלוויין הישראלי "עמוס" אשר כיום מספק את התשתית להעברת שידורי חברת הלוויין yes.



הצופים באמצעות צלחת לוויין פרטית יכולים לצפות בשידורים בצורה חוקית או בצורה פיראטית. בצורה החוקית ניתן פשוט להתקין צלחת לוויין ולכוונה ללוויין כזה או אחר. קיימות גם צלחות משוכללות שיכולות לנוע ו"לתזז" בין שני לוויינים ובכך להגדיל את מגוון הערוצים, ולצפות בערוצים הלא-מקודדים שהם לרוב ערוצים לא אטרקטיביים לצופים מושבעים של הכבלים ו-yes. ערוצים נטולי "סופרנוס" וללא "רגלים קרות". או אם כבר נפלתם על ערוץ שכן משדר סחורה לוהטת היא תהיה מן הסתם מדובבת, ע"ע SAT1 ויתר הערוצים המוכרים לנו מהכבלים ו-yes. רוב הערוצים הינם מה שבכבלים / yes מכנים "ערוצי שפות" שמספקים לעולים הוותיקים מרוסיה / רומניה / בולגריה / יוון ועד לעולים מאיראן / טורקיה / מרוקו קצת נחת.

ומה עם אלו שרוצים ערוצים קצת יותר אטרקטיביים? אין בעיה. רק תשלמו. חברת "אורביט" הערבית מספקת שלל ערוצים בשפה האנגלית כולל את חבילת ערוצי "סטאר" כגון "סטאר וורלד" ו"סטאר מוביס" תמורת סכום נאה בדולרים.

ומה עם מי שרוצה לצפות במשהו עוד יותר אטרקטיבי אבל - כמה ישראלי מצידו - מוכן לשלם לא יותר מ-0 שקלים? אנשים אלו רוכשים באופן פיראטי כרטיסים פרוצים של חברות כגון "קאנאל פלוס" הצרפתית וכן של חברת "Sky" הבריטית. אלומת הלוויין של Sky שנקלטת באזורנו לא כוללת את הערוצים האטרקטיביים יותר של ערוצי הספורט והסרטים אך עדיין מספקת שלל ערוצי מוסיקה ובידור. אז נכון, זה לא ממש חוקי (אם כי יש אופציות חוקיות למדי של רכישת מנוי ע"י קרובים / אנשי קשר בחו"ל, העברת הכרטיס / ממיר לארץ ותשלום דמי המנוי לאותם הקרובים בחו"ל), אבל התופעה קיימת, ויש לא מעט אנשים, בארץ ובחו"ל, שנהנים ממבחר משובח של ערוצים בכמעט-חינם. למעט מחיר הציוד (צלחת / ממיר דיגיטלי / כרטיס פיראטי פרוץ) אין עלות נוספת. החסרון העיקרי של שיטה זו היא העובדה שהחברות מודעות לתופעה ומשקיעות מאמצים כבירים במציאת אותם כרטיסים פיראטים ושיבוש הקליטה. זה כמובן דבר זמני עד שהצופה ימצא כרטיס חדש ש"פו?צח" ויודע להתגבר על ההצפנה החדשה. מדובר פה במשחקי חתול ועכבר בין חברות הלוויין לבין הצופים. למיטב ידיעתי עוד לא נרשמה תביעה כלשהי בישראל נגד צופים בערוצי לוויין זרים אבל ייתכן שזה פשוט עניין של זמן.

תקראו לי שמרן, אחד שלא רוצה להסתבך עם החוק, או סתם אחד שהתרגל (שלא לומר "התמכר") לעובדה שיש חברה ישראלית עם תכנים המותאמים לטעם שלו, אבל אני, את המפענח של yes לא ממהר לזרוק. אבל אולי אני אבדוק מה מצב האנטנה הישנה על הגג... ג'אסט אין קייס...


אתר הלווינים הישראלי