המסך המפוצל

טקס פרסי השייני המלא

הטקסט המלא של טקס פרסי השייני 2011, כפי שהוצג באירוע העשור של המסך המפוצל.

מאת: המערכת

פורסם: 11-09-2011
6 תגובות

עקב ביקוש הקהל, במיוחד זה שלא הגיע לאירוע העשור, החלטנו לצרף כאן את הטקסט המלא של טקס פרסי השייני 2011 (כתיבה: גיא בוסקו, שירי ישועה, עידן דקל, נדב רזון).

זה הטקסט הרשמי שנכתב עבור ההנחיה, אבל כמובן שבטקס עצמו היו הרבה סטיות ממנו, אלתורים, ותגובות משעשעות לצעקות מהקהל. מי שמכיר את סגנון ההנחיה המופלא של עידן דקל, מוזמן לנסות לדמיין איך זה נראה.
התוצאות המלאות של הצבעת השייני נמצאות כאן.
תהנו!

זה התחיל בסרטון הזה:








מונולוג פתיחה
(עידן נכנס לבמה. מחיאות כפיים). תודה, תודה. תמיד טוב לדעת שאוהבים אותי. ו... די.
ערב טוב וברוכים הבאים לטקס פרסי ה"שייני"! (מחיאות כפיים)
אז מה... עשר שנים, אה? עשר שנים... תחשבו על איך העולם נראה לפני עשר שנים. איך העולם הטלויזיוני נראה אז. היו לנו סדרות כמו משפחת סימפסון, חוק וסדר, הישרדות, קונאן אובראיין...
כשחושבים על זה – העולם השתנה ללא היכר במהלך העשור הזה. קרו כל כך הרבה אירועים מדהימים. הפיגוע ב"מגדלי התאומים", תפסו את סדאם, ארה"ב בחרה נשיא שחור, סדרה של ג'וס קיבלה עונה שניה בפוקס.

גם ההתקדמות הטכנולוגית שינתה את פני העולם. אנשים מדווחים מה הם רואים בטלויזיה בפייסבוק, ואז הולכים לטוויטר לכתוב על זה שהם כתבו בפייסבוק. אנשים מקבלים את הפרקים שלהם במהירות של 10 ג'יגה לשניה, עוד לפני שהם שודרו. טלויזיה היום זה כבר לא רק הקופסה בסלון. אנשים צופים בסדרות במחשב, או על מסך רחב, בHD, או בסלולר, או ביוטוב. כל כך הרבה דרכים שונות לראות מה קורה בחיים של צ'ארלי שין.

גם הדמויות הטלויזיוניות השתנו. פעם היו דמויות גיבורים חיוביות – בעלות מוסר גבוה, שומרות חוק, צנועות. תראו מי הגיבורים של היום בטלוויזיה – מאפיונרים, רוצחים סדרתיים, יצרני סמים, גנבים, נוכלים מקצועיים... ואלה רק השופטים ב"כוכב נולד"!

אגב כוכב נולד, למה שום דבר ישראלי לא מועמד הערב? לא בסדר. יש הרבה טלויזיה איכותית בארץ. יש חדשות, דרמות, חדשות, רכילות, מלחמות, חדשות, ריאליטי, מחאות.. אתם שמתם לב שדפני ליף זה שיכול אותיות של פיל דנפי? ממשפחה מודרנית. כמה מפתיע שבחודשיים שבו הוא מועמד לשייני כדמות המוצלחת ביותר, מישהי עם אותו השם פורצת במחאה חברתית. קונספירציה להטיית קולות זה מה שזה.

טוב, מספיק בדיחות קרש לבינתיים. הגיע הזמן לעבור לנושא העיקרי שלשמו התכנסנו כאן כולנו – אני! (עושה פרצוף קצת מאוכזב)... טוב, נו... "טקס פרסי השייני"!!!

טקס פרסי "השייני" הוא התשובה של "המסך המפוצל" ושל אנשים שיודעים להבדיל בין טלוויזיה איכותית לבין הגוש השחור והמבחיל שחסם לכם את הצנרת לטקס ה"אמי". בטקס ה"אמי", כידוע, הזוכים נבחרים ע"י חברי האקדמיה שהוכיחו בעבר טעם... אקזוטי (?) בבחירת הפייבוריטים שלהם. אבל אצלנו ב"המסך המפוצל" הגולשים הם אלה שקובעים מי יזכה בפרסים! כן! במקום שזהות הזוכים בפרס תקבע ע"י כמה תימהונים אינטרסנטים שחברים באקדמיה אמריקאית החלטנו שהרבה יותר הוגן שהיא תקבע ע"י כמה תימהונים אינטרסנטים שיושבים מול מחשב וגולשים באתר שלנו! אתם!!

במשך כחודשיים הצביעו 127 חברי האקדמיה של הגולשים, 127 אגב הוא מספר מרסן הרביעי למי שלא ידע. כן, זה במקרה. איפה הייתי? כן. הגולשים הצביעו וקבעו מי הם נבחרי הטלויזיה שלהם לעונת השידורים החולפת, הנתונים נאספו, שוקללו, וכעת הם כאן אצלי.
אז... האם אתם מוכנים לגלות מי הם נבחרי השנה של המסך המפוצל? (קהל: כןןן). מוכנים?! (קהל: כןןןן). יופי, אתם קהל חמוד וצייתן. בואו נעבור ישר לקטגוריה הראשונה של הערב.



פריצת השנה

הקטגוריה הראשונה של הערב היא "פריצת השנה". היא ראשונה בגלל האופי שלה, הסדרות הצעירות, החדשות. סדרות שמתחילות בבום גדול ומשאירות אותנו עם טעם לעוד. הרבה סדרות מתחילות ככה, ואז עולות על אופנוע וקופצות מעל בריכה. עם כריש בתוכה. זה מה שקרה ל"גיבורים" ול"נמלטים", ול"סמולו...", לא הן היו גרועות מהתחלה. אבל, בינתיים, לגבי הסדרות בקטגוריה הזו, אנחנו חובבי הטלויזיה אוהבים לשמור על אופטימיות זהירה, להן זה לא יקרה.
המועמדים לשייני בקטגוריית "פריצת השנה" הם...

 [וידאו: אפיסודז, מזל סרטן, סופים שמחים, שקרניות קטנות, ההרג, משחקי הכס, השמיים נופלים.]
(בכל קטגוריה, הוצג וידאו מגניב שמציג את המועמדים, תוך כדי שעידן אומר את שמותיהם. עריכת וידאו הקטגוריות נעשתה על ידי ברק דיקמן, השאר על ידי דובי שרגא, והגרפיקה ועיצוב הלוגו על ידי שירי ישועה).

לפני שאני מכריז על הזוכה, חשוב לציין שהיו כמה קטגוריות שבהן סדרה זכתה בהפרש יחסית גבוה, ובלי יותר מדי תחרות, אבל זו הקטגוריה היחידה שבה סדרה זכתה ברוב מוחץ  של מעל 50 אחוז מהקולות. עם שבעה מועמדים זה ממש לא עניין של מה בכך. הזוכה היא כמובן... משחקי הכס!

היוצרים של משחקי הכס לא יכלו להיות כאן, כי הם עסוקים בלריב איזו דמות להרוג הפעם. במקומם יקבל את הפרס מי שקנה את כרטיס מספר...
(בסוף כל קטגוריה, מישהו אקראי מהקהל הוגרל לעלות לבמה ולקבל פרס בשם הזוכים. עידן ניהל עם כל זוכה שיחה קצרה משעשעת ואז העניק לו כרטיסיה בת שלושה אירועים לפסטיבל אייקון, מתנת האגודה למד"ב ופנטסיה.)
 

הקרב הטוב ביותר

ועכשיו חידה – מה משותף לסדרות הבאות: "דקסטר", "המתים המהלכים", "יומני הערפד" "ילדי האנרכיה", ו"משחקי הכס"? כולן סדרות שמועמדות לשייני , יש בהן אקשן ואלימות, אבל אף אחת מהן לא מועמדת בקטגוריית "סצינת הקרב הטובה ביותר". מי כן מופיעות בקטגוריה הזו? בעיקר מלא קומדיות.

ולמה זה בעצם? האם זה כי קשה לנו לקבל אלימות כמו שהיא, ואנחנו חייבים קצת סאטירה או קומדיה בפנים שתראה לנו שזה לא אמיתי? האם יש פה אמירה על טבע האדם? או שזה פשוט מאוד מאוד מגניב. האוס נלחם בזומבים!
המועמדים לשייני בקטגוריית "סצינת הקרב הטובה ביותר" הם...

[וידאו: המשרד, קומיוניטי, על טבעי, האוס, איש משפחה, צ'אק, דם אמיתי]

והזוכה היא... קומיוניטי!
הפרש השחור בו נלחמה החבורה לא יכול היה להיות פה, במקומו יקבל את הפרס מי שקנה את כרטיס מספר...
 
 
הסדרה המבוטלת המוצלחת ביותר

היחסים של צופי הטלוויזיה עם רשתות השידור הם לפעמים כמו יחס של אוהדי כדורגל למאמנים – אנחנו בטוחים שאנחנו יודעים יותר טוב, שאם היינו במקומם היינו רואים את המפה בצורה בהירה ומחליטים החלטות הגיוניות ושקולות. ומה שבטוח לא היינו עושים זה לוקחים קבוצה מנצחת, קבוצה של אלופים, מבטלים אותה לפני שהספיקה להבשיל בעונה השנייה ומשאירים את האוהדים מול קליף האנגר שלא ייפתר לעולם!

אוקיי, מטאפורות ספורט לא תמיד עובדות.

לאורך השנים סבלנו מהרבה כאב לב כשסדרות מעולות שנקשרנו אליהן במהירות, לא הצליחו לשרוד עונה, לפעמים לא יותר מפרקים בודדים. עוד בנושא, בהמשך הטקס. בינתיים, אלה המועמדים לשייני בקטגוריית הסדרה המבוטלת הטובה ביותר.

[וידאו: האירוע, סטארגייט יוניברס, גברים בגיל הזה, רמזור, טרה, מיסטר סאנשיין, דה קייפ]

והזוכה היא.. טרה!
טרה לא יכלה להיות כאן הערב, גם לא באק, טי, אליס, או מי עוד יש לה שם? לא משנה, במקומה יקבל את הפרס מי שקנה את כרטיס מספר...


סלבס מדברים על באפי

בין הקטגוריות, שמסכמות בעצם את ה"שנה" החולפת בטלויזיה, אני צריך גם לדבר קצת על העשור האחרון, כי זה גם אירוע העשור. של המסך המפוצל. אז איך מסכמים עשר שנים של טלויזיה ושל דיבורים על טלויזיה? אי אפשר, זה המון סדרות! רק תחשבו קצת על העשור האחרון - (סופר עם האצבעות) הסופרנוס, הבית הלבן, הסמויה, עמוק באדמה... (חושב...) סמולוויל, המון דברים.

אבל אם צריך לדבר על סדרה אחת שהיא סדרת העשור של המסך המפוצל, איזו סדרה זו היתה? (מחכה לתגובות מהקהל, מגיב חזרה וכו'.). נכון, באפי.
סדרת הבית של המסך המפוצל, שיש לה שער משלה, עם מאות כתבות, מאמרים, סיכומי פרקים, (וכיסויי מיטה) ואלפי תגובות באלפי דיונים אינסופיים. בעיקר של זיו.

יש כל כך הרבה מה להגיד על הסדרה הזו, על ההשפעה שלה על המדיום הטלוויזיוני, על ההשפעה שלה על המסך המפוצל עצמו, ועל רבים מאיתנו, אבל הרבה מזה אתם יכולים גם ככה לקרוא באתר. במקום זה, הנה שתי בחורות מדברות על באפי.

[וידאו מתוך "מה זה השטויות האלה באפי ציידת הערפדים" ו-"טקס פרסי מטריית הזהב עם הנצנצים"]



מערכת היחסים המוצלחת ביותר

הו, יונית... איפה הייתי? אה, הגיוני.
כשאנחנו מתאהבים בסדרת טלוויזיה, מה עושה לנו את זה? כתיבה שנונה שמצחיקה אותנו? טוויסטים פתאומיים שמפתיעים אותנו? שירי פופ פופולאריים בגרסאות פופיסטיות? לא! ידוע שהכל קם ונופל על הכימיה בין השחקנים, על רגעי ה-will they won't they, על כל ה-angst הזה כשהגיבורה יוצאת עם אחר, או כשהם מבינים שלנצח יהיה ביניהם הפרש גילאים של 225 שנה, וזה פשוט לא הולם.

כשהמתח הרומנטי בשיאו, הוא עוזר לכל החלקים ביצירה הטלוויזיונית – גם בדרמה וגם בקומדיה. כשיש כימיה טובה בין שחקנים, כשאנחנו מרגישים שאנחנו מכירים את הדמויות כמו חברים טובים, ויודעים את החשיבות שיש להן זה לזה – אנחנו גם בהזדהות מושלמת עם הסדרה שאנחנו רואים, וזה פשוט, כיף. הנה כמה מערכות יחסים שעשו לנו כיף השנה.
המוועמדים לשייני בקטגוריית מערכת היחסים - הלאו דווקא ממומשת - המוצלחת ביותר הם...

[וידאו: דון ופגי, פיטר ואוליביה, צ'אק ושרה, שון וג'ולייט, מייקל והולי, שלדון ואיימי, טד וזואי? איו, אנדי ואפריל].

הקטגוריה הזו היתה אחת הצמודות יותר, כששלושה זוגות מתחרים על המקום הראשון, וממש כמעט עד הרגע האחרון לא היה ברור מה יקרה. שני הזוגות שכמעט זכו במקום הראשון הם שלדון ואיימי מהמפץ הגדול, ומייקל והולי מהמשרד. הזוג שניצח אותם וזכה בשייני הוא.. דון ופגי, ממד מן!

דון ופגי לא יכלו להיות כאן הערב, כי הם לא באמת קיימים, הם דמויות בסדרת טלוויזיה. במקומם יקבל את הפרס מי שקנה את כרטיס מספר...


הדמות הגברית המוצלחת ביותר (קומדיה)

מה עכשיו? אה, הדמות הגברית המוצלחת ביותר בקומדיה. היו כמה אנשים שלא ממש הבינו  למה הדמויות מועמדות ולא השחקנים, או מה ההבדל בין השניים. אז ככה, אנחנו כחובבי טלויזיה, רואים מעבר לאדם אחד שמגלם דמות, אנחנו רואים את היצירה כמכלול. דמות היא לא רק השחקן שמגלם אותה. היא גם התסריט, הבמאי, והרבה דברים מעבר למאחורי הקלעים של היצירה. היא יישות בפני עצמה, היא מה שמרגש אותנו, מצחיק אותנו, ונשאר איתנו הלאה. המועמדים בקטגוריה הזו הם כאלה, כל אחד מהם הוא מעבר לשחקן שמגלם אותו, וכל אחד מהם הוא דמות נפלאה. הייתי נואם עכשיו שעה על כל אחד מהם אבל זה בחיים לא יכנס פה. זה מה שהיא אמרה.
המועמדים לשייני בקטגוריית הדמות הגברית המוצלחת ביותר בקומדיה הם...

[וידאו: פיל דאנפי, עאבד נדיר, בארני סטינסון, רון סוונסון, ג'ק דונהי, שלדון קופר, ג'ון קייסי, ומייקל סקוט]

זו היתה הקטגוריה הכי צמודה בטקס. למעשה שתי קטגוריות הדמויות הגבריות, גם בדרמה וגם בקומדיה היו הכי צמודות בטקס, וזו היתה קצת יותר צמודה. שני המובילים התחלפו בינהם במקום הראשון כמעט עם כל טופס שהגיע, והתוצאה הסופית היתה על חודן של נקודות בודדות. בסופו של דבר, בארני לקח את מקום השני, והזוכה בשייני הוא... עאבד, מקומיוניטי!
עאבד לא יכל להיות פה הערב, כי הוא בצילומים של העונה החדשה של קוגרטאון. במקומו יקבל את הפרס מי שקנה את כרטיס מספר...


הדמות הנשית המוצלחת ביותר (קומדיה)

אומרים שנשים הן לא מצחיקות. ובכן, אנחנו כאן היום כדי לקרוא תיגר על האמירה הזו! [פאוזה. עידן מדפדף בכרטיסיות... מכחכח בגרונו] טוב, תשמעו. שירי כתבה לי פה נאום פמיניסטי-סוציאולוגי שלם על הנושא הזה, כולל ההיסטוריה של ההומור וההיסטוריה של המאבק הספרג'טי, אני לא יודע מה זה ספרג'טי, וגרף, שמשווה עליות ברייטינג של SNL לעליה בשימוש בטינה פיי. אפשר לחסוך את כל זה מכולנו ופשוט לסכם ולהגיד שנשים הן מצחיקות? מצחיק מאוד שירי.
המועמדות לשייני בקטגוריית הדמות הנשית המוצלחת ביותר בקומדיה
הן:

[וידאו: לזלי נופ, ליז למון, אנני אדיסון, גלוריה פריצ'ט, ננסי בוטווין, טרה גרגסון, איימי פארה פאולר]

והזוכה היא... אנני, מקומיוניטי!
אנני לא יכלה להגיע הערב, כי מצלמים את העונה החדשה של "מד מן". במקומה יקבל את הפרס מי שקנה את כרטיס מספר...


סיכום העשור

אם נחזור רגע לסיכום העשור למסך המפוצל, אני רוצה להתיחס קצת לאתר עצמו, ולסכם עשר שנים של מסך מפוצל באמצעות כמה נתונים מספריים. יי! מספרים!

באתר יש מעל ששת אלפים כתבות. קרוב ל-200 אלף תגובות, ועוד מספר דומה של הודעות פורום. זה די הרבה. מאז קיומו של האתר נכתבו בו עשרות מיליוני מילים, עשרות מיליונים! לצורך השוואה, בתנ"ך יש מספר מילים כמו בשבועיים של כתבות במסמ"צ. בזמן שלקח לג'יי קיי רולינג לכתוב שבעה ספרים של הארי פוטר, עשר שנים, אתם כתבתם פי 20 מזה בערך. בשפה האנגלית כולה אין כמות מילים כמו זו שיש במסך המפוצל. אז תנו כפיים לעצמכם, על עשר שנים של דיבורים מעולים על טלויזיה. (כפיים)

בעשר השנים של קיומו, גלשו באתר מעל מיליון גולשים שונים. חלק באו והלכו, חלק נשארו, יצרו קהילה גדולה ואוהבת, הצטרפו למערכת, כתבו כתבות, הגיבו ותמכו. הנה כמה קטגוריות שאין בטקס השייני אבל כן מסכמות עשר שנים למסך המפוצל:

הכתבה שנכנסו אליה הכי הרבה גולשים בעשר שנים היא... מישהו רוצה לנחש? (מחכה לתגובות מהקהל, מגיב לקהל וכו'). הכתבה הכי נקראת בעשר שנים של המסך המפוצל היא האסור לפספס של יום שני, ה-13 ביוני 2005. בחיי, זו לא בדיחה. יש לזה קצת מעל 160 אלף כניסות. אל תשאלו אותי למה. זה מה שהמחשב אמר. עוד כתבות פופולריות כוללות את ההופרדו בלידתם, פרויקט העשור, פרויקט "יאדה יאדה" של סיינפלד, הראיון שלנו עם אנדי האלט, מאנג'ל, זכרונו לברכה, והאסור לפספס מה-11 באפריל 2008. שוב, אל תשאלו למה.

הכתבה שהיו לה הכי הרבה תגובות בעשר שנים, מישהו יכול לנחש? (מחכה לתגובות קהל וכו'). הכתבה עם הכי הרבה תגובות היא "הסדרה של חיי" שפתחה את פרויקט הסדרה של חיי, עם 685 תגובות. ביננו, זה הרבה יותר הגיוני מאיזה אסור לפספס אקראי.

מי הגולש שקרא הכי הרבה כתבות באתר? (בסדר, לא כולל אנשי מערכת שנאלצו להכנס לכל הכתבות) מישהו יודע? הגולש, או בעצם גולשת שקראה הכי הרבה כתבות באתר היא... רייצ'ל. יש לנו פה תעודת הוקרה כזו, רייצ'ל בחו"ל אז נעביר לה את זה.

ולסיום, מי הגולש או גולשת שכתבו הכי הרבה תגובות באתר במשך עשר שנים? (קהל צועק זיו וכו') במקום החמישי, יאדו. במקום הרביעי שלמקו, במקום השלישי עידו כהן, במקום השני... זיו... ובמקום הראשון... הגברת סליירט בוז'רסקי. גשי הלום יש לנו משהו בשבילך. מחיאות כפיים.



פוקס הז תודה לדניאל בן נון על התמונות